اهواز؛

نمایندگان خوزستان در دوازدهمين نشست شورای عالی قرآن

دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن موضوع «تواشیح و ابتهال ـ بایدها و نبایدها» و با حضور نمايندگاني از خوزستان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن از 8 تا 10اردیبهشت‌ماه ۹۵ با موضوع «تواشیح و ابتهال ـ بایدها و نبایدها» در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار می‌شود.

نشست‌های تخصصی شورای عالی قرآن هر ساله با حضور صاحب نظران و پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود كه در دوازدهمین دوره خود نیز در بخش‌های؛ علمی ـ تحلیلی و کارگاهی برگزار خواهد شد.

فراخوان دوازدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مبتهلان و گروه‌های مدیحه‌سرایی ممتاز کشور دی‌ماه ۹۴ با موضوع «تواشیح و ابتهال، بایدها و نبایدها» منتشر شد.

اين نشست تخصصی بعد از ظهر چهارشنبه، 8 اردیبهشت‌ماه افتتاح می‌شود كه تا قبل از مغرب روز جمعه، 10 اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت و برنامه‌های نشست در دو بخش علمی و کارگاهی دنبال می‌شود.

دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن مزین به نام شهدای قرآنی فاجعه منا خواهد بود كه تجلیل از مقام شهدای قرآنی فاجعه منا، تقدیر از برگزیدگان چهارمین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن، تقدیر از صاحبان مقالات برتر و همچنین رونمایی از دو تألیف جدید شورای عالی قرآن در دستور کار این نشست تخصصی قرار دارد.

 برپایی کرسی‌های تلاوت و اذان‌گاهی و پخش زنده این تلاوت‌ها از شبکه رادیویی قرآن و همچنین تلاوت قاریان بین‌المللی و ممتاز در فواصل برنامه‌ها از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن است.

محورهاي پيش بيني شده دوازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن جهت ارسال مقالات شامل موضوعات زير است؛ بررسی خاستگاه و تبیین قواعد حاکم بر ابتهال و تواشیح. بررسی ویژگی های بایسته متن، لحن و اداء در ابتهال و تواشیح. بررسی امکان ورود ادعیه مأثوره و متون فارسی به تواشیح و ابتهال. بررسی مکتب های ابتهال و تواشیح در مصر و سوریه و معرفی شخصیت هنری مشاهیر این مکتب ها. بررسی پیامدهای ورود سبک های جدید تواشیح و ابتهال.

 بررسی پیشنه، سیر تطور و آسیب شناسی تواشیح و ابتهال در جمهوری اسلامی ایران. بررسی امکان استفاده از الحان و نغمات غیرعربی از جمله فارسی در تواشیح و ابتهال. بررسی تأثیرمتقابل قرائت قرآن کریم، ابتهال و تواشیح بر یکدیگر.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.