دامغان از شهرهای بسیار کهن و قدیمی ایران است و نام آن در گذشته صددروازه بوده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، شهرستان دامغان دارای آثار باستانی فراوانی از جمله تاریخانه است، دامغان پایتخت اشکانیان بوده است و مردم دامغان به زبان فارسی و لهجه دامغانی تکلم می‌کنند.

دامغان امروز شهری است سر راه تهران و مشهد كه تا پايتخت 343 كيلومتر فاصله دارد،‌ ارتفاع آن از سطح دريا 115 مترو طول و عرض جغرافيایی آن به ترتيب 54 درجه و 19 دقيقه و 36 درجه و ده دقيقه می باشد.


دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر


آب اين شهر خوب و سازگار و هوايش تقريبا معتدل است اما چون در انتهاي دالاني از شعبات كوه البرز قرار گرفته پيوسته در معرض وزش بادهائيست كه تقريباً هميشه در اين معبر جريان دارد و اغلب براي دامغان غبار آلود و پر از گرد و خاك ميباشد و بي شك همين آشفتگي تقريباً دائمي هواست كه افسانة چشمه بادخان را پديد آورده است. سرعت و شدت اين بادها گاه آنچنان است كه فضا را كاملا تيره و تار مي سازد و به همين جهت است كه در دامغان در اشجار بلند مخصوصا سپيدار  چنار كمتر ديده می شود و بيشتر درختان كوتاه مانند انار، آلو، انجير، الو پرورش می یابد.

دور شهر دامغان کاملا دیوار کشیده شده‌است گفته می‌شود به قدری دیوارهای ستبری داشته است که دو درشکه از کنار هم بر روی دیوار رد می‌شدند. بازمانده‌های آن دیوار هم اکنون هم دیده می‌شود؛ و به نام دیوار بارو مشهور است.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

دامغان در ۷۰۰۰ سال پیش تمدنی بزرگ داشته که تصویری از ۷۰۰۰ سال پیش در آنجا یافت شده. تحقیقات نشان داده در ۷۰۰۰ سال پیش دامغان بزرگترین صادر کننده مس بوده‌است.

مهمترین فرآورده کشاورزی آن پسته است که مرغوب‌ترین پسته در ایران و در جهان بشمار می‌رود. پسته دامغان به سراسر جهان صادر می‌شود.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

مهمترین تفریحگاه این شهر چشمه علی است. تپه حصار نیز یکی از آثار به جای مانده از روزگاران کهن است و حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و تا به حال کاوش های باستانی در آن صورت گرفته که نشان می‌دهد شهری است که در اثر زلزله بر سر مردمانش خراب شده‌است.

از لحاظ معدن دامغان بسيار غنی است چه در كوه های نزديك آن بيشتر معادن مخصوصا سرب، آهن مغناطيس، طلا، زغال سنگ و غيره وجوددارد.

مکان های گردشگری دامغان :
مسجد تاریخانه دامغان
مسجد تاریخانه در جنوب شهرستان دامغان واقع و یکی از بناهای نادر، کهن و طبق شواهد مستند دومین مسجد جهان و نمونه ای از مساجد اولیه در ایران است که تاریخ ساخت آن را به سال های بین 120 تا 170 ه- ق نسبت می دهند.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

بنای امامزاده جعفر(ع) دامغان یادگاری دیگر از حکومت سلجوقیان
امامزاده جعفر از فرزندان امام سجاد(ع) است و آرمگاه وی در خیابان امام خمینی (ره) و جنب شهرداری دامغان واقع شده. حرم امامزاده به ابعاد 13*13 متر و با طرح چهارگوش است که در بالا به کمک هشت نیم طاق مقرنس به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس گنبد بنا بر روی آن استوار شده است.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

برج پیرعلمدار دامغان نمونه ای ارزشمند از معماری قرن پنجم هجری در ایران
یکی از نمونه های بسیار ارزشمند معماری قرن پنجم در ایران برج پیرعلمدار است که بنای آن بصورت مخروط پیازی شکل ساخته شده ارتفاع برج 13 متر و قطر داخلی آن 4.5 متر است. بر اساس کتیبه خط کوفی پیرامون برج این بنا در بین سال های 417 تا 420 ه- ق بدستور ابوحرب بختیار بن محمد ابراهیم برای پدرش ساخته شده است.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

جاذبه های طبیعی و تاریخی در منطقه نمونه گردشگری چشمه علی
مجموعه "چشمه علی" در شمال شهر تاریخی دامغان و حدود 35 کیلومتری این شهر بین روستاهای "آستانه" و "کلاته رودبار"  واقع شده است و وجود جاذبه های تاریخی و طبیعی به همراه یکدیگر این مجموعه را از دیگر بناهای تاریخی و طبیعی دیگر متمایز می کند.

منطقه نمونه گردشگری گردکوه
منطقه کوهستانی گردکوه در 18 کیلومتری غرب شهر دامغان قرار گرفته است، این منطقه به دلیل دارا بودن ویژگی های اقلیمی، طبیعی و ژئومورفولوژی قابلیت ها و جاذبه های تاریخی فراوانی در جهت توسعه توریسم و گردشگری این منطقه "قلعه گردکوه" است که به "گنبدان دژ" نیز شهرت دارد.

سبزی پلو دامغانی، خورش کدو وگردو، مانی پلو دامغانی و خورش گردو اسفناج از معروفترین غذاهای محلی دامغان است که می توانید آنها را در سفر به این شهر تست کنید.

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر

دامغان دیار پسته های خندان + تصاویر
انتهای پیام / ه

برچسب ها: دامغان ، پسته ، گردشگری ، آثار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۰۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
مردم دامغان بسیار ساده ومهربان و مومن هستند.وهینطور مهمان نواز وبی ریا .درود بر اهالی شهر دامغان و روستاهای همجوار، خصوصا اهالی محترم روستای عبدالله آباد ( امیریه) دامغان.انشالله همیشه تماما سلامت و موفق باشند.??????????♥️♥️♥️♥️