گسترش کتابخوانی معضل جدی است که همه از آن آگاه هستیم و مدارس با به کارگیری روش های صحیح برای دانش آموزان می توانند در رونق بخشیدن و نهادینه کردن آن راهگشا باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بی شک برای بیشتر ما این واقعیت تلخ قابل پذیرش است که مردمان کتابخوانی نیستیم و برای جبران و توجیه این کمبود هزاران دلیل متفاوت از گرانی قیمت کتاب تا وقت نداشتن را بهانه می کنیم در حالی که هیچ کدام دلیلی بر این نقص نیست.

 اگر کمی میدان دیدمان را وسعت ببخشیم به خوبی در می یابیم که با وجود کاستی ها و کم توجهی هایی که به کتاب در سطح کلان می شود اما در این میان کتابخانه هایی که در گوشه و کنار شهر به چشم می خورند که هرروز برکتاب هایشان غبار غفلت بیشتر می شود اما خبری از امانت گرفتن آن ها نیست، حتی فرصت هایی که فضای مجازی برای مطالعه ایجاد کرده است یا ناشناخته مانده اند و یا تصوری صحیح در استفاده از آن وجود ندارد.

اما باید دید گره کور این معضل را با چه ترفندی می توان گشود، گرهی که وجودش در جای جای زندگی ما سدی در برابر پیشرفت و تعالی شده است و باید هرچه زودتر به فکر گشودن آن بود.

کتاب خواندن از هرموضوع و فضایی که متناسب با ویژگی های شخصیتی فرد باشد، دریچه های از نورآگاهی را به سوی شخص باز می کند اما باید پایه ای به این مسئله پرداخت تا ارزش ها در افراد درونی شود و چه مکانی بهتر از مدرسه که وظیفه تعلیم و تربیت را همراه به عهده دارد و می تواند ارزش های ماندگاری بین دانش آموزان برای همیشه یادگار بگذارد.
 
جهش سه گام به سوی فتح قله کتابخوانی
حمیدرضا کفاش رئیس امور فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش در خصوص بهبود روند کتابخوانی گفت: تفاهم نامه ای از سال اول روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بین معاونت پرورشی و وزارت ارشاد برقرار شدو به موجب آن قرار بر این است که توسعه و تجهیز مدارس در سه مرحله اجرایی شود.

وی با بیان اینکه استان ها در سه نوبت تقسیم بندی شدند و توجه به بحث کتابخوانی در آن استان ها مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: در مدارس ابتدایی مناطق محروم هم نگاه ویژه ای به بحث کتابخوانی شده است و اکثر چنین مدرسه هایی با اعتباری معادل سه میلیارد ، تجهیز شدند.

کفاش در بحث توسعه کتابخانه ها و تجهیز آن ها به این موضوع پرداخت که در این مسیر وزارت ارشاد نیز همکاری هایی داشته و کتاب های چاپ اول خریداری کرده و در اختیار آموزش و پرورش می گذارد و آموزش و پرورش به همکاری کارشناسان به توسعه کتابخانه کمک می کند.
 
بن خرید کتاب به دانش آموزان هم رسید
نمایشگاه بین المللی کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی در عرصه کتاب است و می توان از ظرفیت های آن برای گسترش مطالعه در گروه سنی دانش آموزان بهره برد.

از این رو آموزش و پرورش امسال با ابتکار جدیدی که داشته و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام مثبتی انجام داده و بین دانش آموزان استان های مجاور محل برگزاری نمایشگاه بن کتاب توزیع می کند.

مهدی علی اکبر زاده مدیر کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش درباره جزئیات این کار گفت: توافق نامه برای اولین بار امسال اجرایی می شود و بیش از چهار و نیم میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است و این طرح 800 هزار دانش آموز از استان های مجاور محل برگزاری نمایشگاه کتاب  شامل تهران، قم، البرز را شامل می شود.

البته این طرح باتوجه به تخصیص اعتبارات در ابتدا قرار بود به دانش آموزان خاصی در چند مقطع تعلق گیرد اما مدتی بعد همزمان با آغاز ثبت نام بن ، این محدودیت برداشته شد.

اما باید دید این توافق نامه چقدر بر مبنای اصول و قواعد پیش می رود و آیا با عدم وجود کتابدار و نیروی متخصص ، بازخوردهای خوبی از سوی دانش آموزان برای ترویج کتابخوانی دارد یاخیر؟

کمبود اعتبار آفت عادت کتابخوانی
 انجام هرکاری چنانچه با حضور مسئول و متخصص آن دوره باشد بی شک بسیار تاثیرگذارتر خواهد و این مساله در عرصه های فرهنگی با توجه به ماهیت و اهمیتشان بسیار قابل توجه است اما مشکل این جاست که به دلیل کمبود اعتبار آموزش و پرورش از حضور متخصان کتاب ، یعنی کتابداران بی بهره است، در صورتی که کتابداران می توانند در ترویج هر چه بیشتر و بهتر کتابخوانی و استفاده از تکنولوژی های جدید در عرصه کتاب تاثیرگذار باشند.
 
کفاش با توجه به این مشکل گفت: حضور کتابداران بسیار با اهمیت است اما اکنون که به خاطر مشکل اعتبارات ، حضورکتابداران در مدارس کمرنگ شده است، از دانش آموزان علاقه مند به عرصه کتاب کمک گرفته می شود وآنها با عنوان کتابیار تا حدی سعی در پرکردن جای خالی این پست دارند.
 
وی هم چنین اشاره کرد: در کانون های فرهنگی و تربیتی طبق برنامه ریزی هایی که برای سال آینده داریم، سعی بر این است تا از در تامین نیروی انسانی هم اقدامات لازم انجام شود و احیای کتابخوانی به شکلی صحیح انجام شود ، البته مسئولیت نهایی تامین نیروی انسانی و تصمیم گیری نهایی برعهده مرکز تامین نیروی انسانی است.

گفتنی است کانون های فرهنگی و تربیتی واحدهای پرورشی خارج از محیط مدرسه هستند که به پرورش استعدادهای هنری و فرهنگی دانش آموزان می پردازند.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار