هافینگتون پست: عربستان نمی‌تواند اعتیاد نفتی خود را ترک کند

هافینگتون پست در مطلبی رهایی عربستان از بند نفت را غیرممکن عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت آمریکایی هافینگتون پست در مطلبی نوشت: عربستان سعودی هدفی را برای خود در نظر گرفته است که تحقق آن دست‌کم تا آینده نزدیک غیرممکن است. بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان و دارنده یک شرکت بزرگ نفتی به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد دلار قصد دارد اعتیاد خود به سوخت فسیلی را ترک کند.

شاهزاده محمد بن سلمان – جانشین ولیعهد عربستان سعودی – روز گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه با بیان اینکه کشورش به اعتیاد نفتی دچار شده است، تاکید کرد: ما در حال حاضر به نفت نیاز داریم؛ اما فکر می‌کنم در سال 2020 دیگر بدون نفت هم می‌توانیم زندگی کنیم.

شاهزاده سعودی در حالی از لزوم پایان دادن به اعتیاد نفتی عربستان حرف می‌زند که 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور و 90 درصد درآمدهای دولت از نفت تامین می‌شود. بنابراین‌، این کشور به هیچ وجه نمی‌تواند ظرف تنها 4 سال اقتصادش را به گونه‌ای اصلاح کند که تا سال 2020 بتواند بدون آن زندگی کند.

عربستان سعودی مالک تمام شرکت نفتی آرامکو است و در چارچوب تحقق رویای اقتصادِ بدون نفت خود قصد دارد سهام این شرکت را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشد و درآمد حاصل از آن را در یک صندوق جداگانه، ذخیره‌سازی کند و برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر مورد استفاده قرار دهد. اما قصد عربستان این است که تنها 5 درصد سهام آرامکو را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشد و 95 درصد سهام آن را همچنان تحت تملک خود داشته باشد. 

شاید چنین اقدامی در دراز مدت منافعی را عاید اقتصاد نفتی عربستان کند؛ اما تنها راهی که می‌تواند رویای بن سلمان را در ضرب‌الاجلِ تعیین‌شده محقق کند، انجام برخی تغییرات بنیادی در ساختار اقتصاد عربستان است. شاهزاده سعودی معتقد است با تبدیل شرکت آرامکو به یک شرکت سهامی عام و فروش بخش محدودی از سهام آن در بورس، درآمد کشورش دیگر از محل سرمایه‌گذاری تامین خواهد شد نه از محل فروش نفت. 

اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این اقدام چیزی از وابستگی دولت عربستان به درآمدهای نفتی کم نمی‌کند و هرگز باعث نمی‌شود که این کشور تا سال 2020 بتواند یک اقتصادِ بدون نفت را اداره کند. به اعتقاد آنها، تنها اثر این اقدام، حتی اگر عربستان با فروش بخش بیشتری از سهام آرامکو موافقت کند، تبدیل شدن این شرکت خانوادگی به یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید خانوادگی است.

البته حتی اگر عربستان بخواهد هم نمی‌تواند هزاران میلیارد سهام شرکت آرامکو را تا چند سال آینده بفروشد و با انتقال پول سهام این شرکت به یک صندوق سرمایه‌گذاری هم نمی‌تواند اقتصاد معتاد به نفت خود را درمان کند. رویای اقتصادی شاهزاده سعودی بیشتر بیانگر یک تغییر روش است؛ در حالیکه کشورش برای تحقق این رویا به یک تغییر رویکرد نیاز دارد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار