معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ایجاد و توسعه واحدهای گلخانه ای را از اولویت های سازمان جهادکشاورزی و در راستای تحقق سیاست های اقتصادمقاومتی برشمرد.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با بیان اینکه بخش کشاورزی بویژه حوزه کشاورزی گلخانه ای از ارکان تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است، گفت: همسو بودن هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه استان با برنامه های اقتصادمقاومتی بعنوان اهداف راهبردی تحت عنوان "کشاورزی مقاومتی" نسبت به سایر پروژه ها دارای اولویت است.

وی تولید سالم اقتصادی و رقابتی، جذب و هدایت سرمایه به بخش کشاورزی، ساماندهی بازرگانی محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، توسعه کشاورزی دانش بنیان و تولید فراسرزمینی برای استفاده از آب مجازی را از جمله هسته های کلیدی در سند تدبیر و توسعه عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در خصوص ضرورت ایجاد و احداث واحدهای گلخانه ای برمبنای توسعه کشاورزی دانش بنیان، بیان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت کشاورزی گلخانه ای در استان 65 هکتار است.

فتحی افزود:تعداد 158 واحد واحد گلخانه ای برای تولید محصولات گلخانه ای و 56 واحد تولید گل و گیاه تزئینی گلخانه ای که در مجموع 65 هکتار است فعالیت می کنندکه عمده ترین محصولات در استان خیار، گوجه و توت فرنگی و در بخش گل و گیاه تزئینی شاخه های بریده را شامل می شود بطوریکه سالانه 16 هزار تن تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای و 21 میلیون شاخه گلهای تزئینی در این واحدها تولید می شود.

وی تصریح کرد: شرایط اقلیمی مناسب در شهرستان های جلفا و خداآفرین و بویژه مناطق جنوبی استان در مجاورت دریاچه اورمیه به دلیل مصرف کم انرژی و محدودیت منابع آبی در این مناطق وضعیت مساعدی را برای ایجاد واحدهای گلخانه ای بوجود آورده است.

فتحی ایجاد واحدهای گلخانه ای را با توجه به معضل کم آبی در استان مطلوب توصیف کرد و گفت: در بحث بهره وری و پایداری کشاورزی یک هکتار از گلخانه به اندازه 10 برابر کشاورزی سنتی تولید محصول دارد این در حالیست که میزان استفاده از آب به همان اندازه است.

وی از ایجاد شهرک های کشاورزی و احداث واحدهای گلخانه ای در شهرستان های ملکان به مساحت 54 هکتار و در عجب شیر با مساحت35 هکتار خبر داد و گفت: از برنامه های سازمان جهادکشاورزی ایجاد شهرک های کشاورزی به منظور مدیریت حداکثری منابع و تمرکز در مناطق مناسب فعالیت واحدهای گلخانه ای است که زیرساخت های این پروژه ها آماده است و تا پایان سال جاری 50درصد پروژه محقق خواهد شد.

به گفته وی ایجاد شهرک های کشاورزی باعث مدیریت متمرکز، اشتغال‌زایی، کاهش استفاده از انژری ها، افزایش بهره وری و در نهایت کاهش هزینه ها می شود.

وی جایگاه وضعیت واحدهای گلخانه ای استان را در مقایسه با سایر استانها در رتبه پنچم کشوری دانست و افزود: اعتبار تخصیص یافته به واحدهای گلخانه ای آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها کم نیست تنها مشکل عدم توسعه کشاورزی گلخانه ای در استان نبود متقاضی در این صنعت است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی میزان تسهیلات تخصیص یافته از سوی دولت را کافی دانست و گفت: هیچ محدودیتی برای اعتبار بخشی در این حوزه وجود ندارد میزان اعتبار را نمی شود رسانه ای کرد چون متقاضیان فکر می کنند به دلیل تخصیص اعتبار زیاد باید آنها هم اعتبار زیادی دریافت کنند این در حالیست که میزان اعطای وام برای هر واحد تولیدی برحسب امکانات و تکنولوژی بکار رفته متفاوت است که بعدا متقاضی میگوید با این همه اعتبار چرا به من کم دادی؟

فتحی گفت: در سال های اخیر تعداد مراجعه کنندگان به این حوزه رو به افزایش بوده که با ارائه پوسترهای تبلیغاتی و برنامه های حمایتی دولت با تسهیلات کم بهره و همچنین در امر اطلاع رسانی نقش اصحاب رسانه و به ویژه سازمان صدا و سیما موثر بوده است.

امیر حلالی صاحب واحد گلخانه ای نیز با انتقاد از عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان کشاورزی گلخانه ای گفت: حمایت ها در حد شعار است با وجود درخواست های مکرر برای گرفتن وام، بهانه های مختلفی برای تقاضا کنندگان این صنعت می تراشند که در نهایت از ارائه کمترین وام ممانعت می کنند.

وی همچنین ادامه داد: هزینه های نگهداری گلخانه نسبت به درآمد محصولات زیاد است و چند سال یکبار تجهیزات آن تعویض می شود.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.