مانع تراشی سناتور آمریکایی بر سر راه خرید مواد هسته ای از ایران

یک سناتور جمهوری خواه در تلاش است تا از خرید مواد هسته ای ایران از سوی دولت اوباما جلوگیری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی دهیل، سناتور« تام کاتن» این هفته اصلاحیه ای را به لایحه انرژی و تخصیص منابع آب افزوده است که مانع دولت آمریکا برای استفاده از وجوه فدرال به منظور خرید آب سنگین از ایران، که در راکتورهای هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد، شود.

کاتن در بیانیه ای اعلام کرد به نظر می رسد که رئیس جمهور به هر دری می زند تا از توافق هسته ای محافظت کند. ما نباید  با خرید های مکرر مواد هسته ای ایران ، بیش از این به فعالیت این کشور در زمینه غنی سازی کمک مالی ارائه دهیم.

این پیشنهاد کاتن هنوز در جدول زمانی برای رای گیری قرار نگرفته و معلوم نیست که آیا قبل از رسیدگی قانونگذاران به لایحه تخصیص بودجه، به صحن سنا خواهد رسید یا خیر.

با این حال، این اقدام تاکیدی بر عصبانیت طولانی مدت از نحوه عملکرد مقامات دولت در زمینه توافق هسته ای اوباما با ایران به شمار می آید.

روز جمعه، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که حدود 8.6 میلیون دلار صرف خرید 32 تن آب سنگین از ایران خواهد کرد که این اقدام به منزله ارسال علایمی برای احساس اطمینان دادن به کشورهای دیگر در زمینه پیروی از این الگوی رفتاری تلقی می شود.

این وزارتخانه اعلام کرده که آب سنگین مورد نظر - که می تواند علاوه بر مایه خنک کننده برای برخی از فعالیت های هسته ای کاربردهای دیگر هم داشته باشد - پس از خرید از ایران ، به سازمان های تحقیقاتی و غیره در آمریکا فروخته خواهد شد.

خبر این خرید در شرایطی اعلام شد که ایران به پایان مهلت خود در ماه ژوئیه برا ی کاهش ذخایر مواد هسته ای خود بر اساس توافق هسته ای نزدیک می شود. بر اساس توافق هسته ای، که از اوایل سال جاری به اجرا گذاشته شد تحریم ها ضد ایران در ازای محدود شدن توانایی این کشور در دستیابی به سلاح هسته ای برداشته می شود .




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
چقدر پول از سعودی های یهودی گرفتی تا در ملت ایران کارشکنی کنی برو از انهایی که تو این 37 سال کار تو را کردن درس عبرت بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب ما نیاز نداریم به امریکا بفروشیم بفروشیم به کره شمالی پول بیشتری هم حاضره بده
آخرین اخبار