سایه بی‌مهری مسکن مهر/ آیا مسکن اجتماعی به مسکن مهر دیگری تبدیل می شود؟

حدود دوسالی است که زمزمه‌های اجرای طرحی برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر در قالب طرح مسکن اجتماعی شنیده می‌شود در حالی که هنوز مشکلات طرح مسکن مهر پایان نیافته است.

عارف قوامی مقدم استاد حوزه برنامه‌ریزی شهری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت:طرح مسکن مهر بر اساس برنامه ریزی های قبلی در حوزه قیمت‌ بازار ،تاثیر مناسب نداشت و  سیاست‌گذاری‌های اشتباه در اجرای این طرح سبب شد که تنها به سرپناه تبدیل شود.

وی در خصوص اشکالات این طرح تصریح کرد:مکان‌هایی برای این طرح در نظر گرفته شد که  به دور از زیر ساخت‌های لازم بود و کسی سراغ این زمین‌ها نمی رفت اما بر اساس مشوق‌های غیرواقعی، مردم به خیال خانه‌دار شدن تمام سرمایه خود را به خرید مسکن در این زمین ها اختصاص دادند.

وی افزود:پروژه‌های مسکن مهر غالبا در مکان‌هایی به اجرا درآمدند که شبکه‌های زیر بنایی مناسب اجرا نشده بود.

وی با انتقاد از نبود مطالعات کافی در حوزه سنخیت‌های فرهنگی و اجتماعی در اجرای این پروژه گفت: خانه های این طرح از محلی برای سکونت دائمی به یک مسکن انتقالی تبدیل شده است به طوری که ساکنانش در صورت بهبود وضع درآمد،  واحدهای خود را فروخته و در جای دیگر سکونت خواهند کرد.

اقوامی مقدم با اینکه نباید با نگاه صرف به مسئله مسکن از سایر نیازهای جامعه چشم پوشی کنیم تصریح کرد:باید در وهله اول با ایجاد اشتغال و در وهله دوم با واقعی کردن نرخ دستمزدها ، به فکر ایجاد مسکن حمایتی و کمکی باشیم.

اشتغال مناسب پیش نیاز خرید مسکن

سید مهدی صادق کارشناس اقتصادی در خصوص ایجاد مسکن اجتماعی توسط دولت گفت:حدود یک سال زمزمه‌های اجرای این طرح شنیده می‌شود اما این صحبت‌ها بیشتر حالت شعار‌گونه به خود گرفته است.

صادق با انتقاد از عملکرد بخش مسکن طی سال های گذشته گفت:مسئولان باید به وعده های داده شده عمل کنند و دولت باید در اجرای طرح ها با برنامه‌ریزی و مطالعات دقیق پیش برود.

وی تصریح کرد:اگر مسئله بیکاری جوانان حل و فصل شود، مردم خود به خود توان خرید خانه پیدا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته مسکن 10 تا 15 درصد از کل هزینه اقتصادی مردم را در بر می گیرد و آن هم در صورتی است که مسکن آنها استیجاری باشد.

وی در خصوص مسکن اجتماعی اظهار داشت: اگر طرح مسکن اجتماعی همچون طرح های گذشته ، بی‌برنامه و بدون مطالعات لازم اجرا شود قطعا به یک معضل اقتصادی اجتماعی تبدیل خواهد شد البته بهتر این بود که ابتدا طرح مسکن مهر به اتمام می‌رسید سپس یک طرح جدید عملیاتی می‌شد.

وی در بخش پایانی خاطرنشان کرد: باید طبق سند چشم انداز، از تهران تمرکززدایی صورت گیرد چرا که بیشتر منابع مالی ،اقتصادی، ثروت، مراکز آموزشی و حتی صنعتی در پایتخت متمرکز شده است .

وی افزود: اقدامات کارشناسی نشده باعث تشدید مهاجرت افراد از سرتا سر کشور به سوی تهران می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
ازسال 85 عضو مسکن مهر سپاه هستم اولش قرار بود با 7 میلیون تمام بشه ولی هر سال قیمت جدیدی اعلام کرده اند از 9 گرفته تا این اواخر که شده 45میلیون که اورده هر یک از اعضا باید 45 میلیون تومن باشه وقیمت تمام شده چیزی در حدود 110 مکیلیون در میاد واین درحالی است که همین مسکن ها در بد ترین جای ممکن شهر سردشت واقع شد ه اند وبا همین پول میتوانیم در جاهای بسیار مناسبتر مسکن تهیه کنیم وحالا با گذشت 9سال تکلیف هنوز مشخص نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
در بسیاری از پروژه های مسکن مهر استان البرز،ساکنین و مجاورین از دزدی پیمانکاران ساخت مجتمع های مسکونی میگویند.این پروژه ها با بدهی روی دست پیمانکاران جدید مانده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی وزیر محترم مسکن بارها مسکن مهر را به باد انتقاد گرفته و هیچگونه علاقه ای به این طرح ملی و مردمی ندارد نمیتوان انتظار داشت که پرسنل زیر مجموعه ایشان برای خاتمه کار مسکن مهر دلسوزی کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
واضح است هر نامی روی آن بگذاریم اصل که عوض نمی شود همان مسکن مهر است حال شاید کمی قوانین اینور وآنور شوند
تعلل دولت در بحرکت در آوردن چرخ ساخت و ساز انبوه سازان بهر دلیل تنها ثمره اش گرانی مسکن و در فشار قرار دادن متقاضیان مسکن است و بالا رفتن آمار متقاضیان مسکن و عقب افتادن سن ازدواج و سر درگمی مردم خصوصا"جوانانی که تازه نیاز به تشکیل خانه وخانواده دارند
-
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
از سال 85 عضو تعاونی صبا شهر میانه هستم و 25 میلیون تا حال واریز کزدم ولی کسی پاسخ گویی مشکل ما نیست نه زمین شهری نه فرمانداری نه استاندار آذربایجانشرقی
تا به کی باید منتظر تحویل واحد های خود باشیم
حداقل پولهایمان را پس بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
خوب بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
من خودم مسکن مهر صدرا شیراز سال 86 تاالان اسمم در اومده و 3میلیون هم واریز کردم ولی هر موقع میرم میگن بودجه نیست و فعلا طرح خوابیده ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام.دولت نمیخواد بعد از 4سال پاسخگوی این مسکن مهر باشه و دست از این قول دادن برداره، تمام متقاضیان از قشر ضعیف هستند با خون دل این پول و جمع کردن اقایون رسانه ای لطفا کسی و بیارین که پاسخ بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
فقط اسمشو عوض کنید طرح همون طرحه.
Japan
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مشکل مسکن مهر خود مسکن مهر و محل ساخت آن نیست ،مشکل کسانی هستن که متولی بخش مسکن شدن و خودشون دهها شرکت دارن و به فکر مردم بیچاره نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سوداگران مانع رشد عمومی و پیشرفت کشور میباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
سودجویان به قشر ضعیف و جوانان لطمه میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
احتکار در اقتصاد مضر و در اسلام حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
حضور متخصصین باتجربه اقتصاددان اصل میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
دلالان منتظرند فعال شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مسکن وامثال آن کالای مصرفی هستند
آخرین اخبار