اظهارات نخبگان از شتاب علمی/ صنعت با دانشگاه آشتی کند

پژوهشگران برگزیده کشورمان که نقش به سزایی در رشد کشورمان دارند از وضعیت همچنین شتاب علمی در کشور می گویند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت و شتاب علمی کشورمان در چند سال اخیر بر متخصصان امر در ایران، منطقه و حتی جهان پوشیده نیست. مشکلاتی هم در اول شدن ایران در منطقه وجود داشت که البته این پیشرفت بر مشکلات فائق آمد؛ با این حال هنوز هم چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد.

پژوهشگران برگزیده کشورمان که نقش به سزایی در رشد و شتاب علمی کشورمان دارند از وضعیت همچنین شتاب علمی در کشور می گویند.

ابزارهای لازم برای عملیاتی کردن علم 
در همین‌باره نیما امجدی که یکی از پژوهشگران برگزیده است شتاب علمی در کشور را مثبت ارزیابی می کند اما به مهمترین چالشهای پیش روی علم هم اشاره کرده و می گوید: تولید علم به تنهایی در کشور کاری از پیش نمی برد بلکه این علم تولید شده باید در جایی به کار گرفته شود که می توان به بخش صنعت اشاره کرد. لازم است از پژوهش‌های کاربردی حمایت بیشتری صورت گیرد، پژوهشهایی مد نظر باشد که مشکلی از صنعت حل می کند، حتی لازم است از استادانی که در صنعت تخصص دارند و پروژه های صنعتی انجام می دهند حمایت بیشتری در دستور کار باشد.

وی با انتقاد از اینکه هم اکنون توجه روی بخشی از پروژه های تحقیقاتی است، اضافه کرد: دانشگاهیان باید بیشتر به پژوهش کاربردی روی آورند تا پژوهش نظری. پژوهش باید در کشور مصرف کننده نهایی داشته باشد، وقتی صنعت می بیند که پژوهش ما هدفمند است پس رغبت بیشتری برای همکاری با دانشگاه پیدا می کند و مدیران صنعتی هم مشتاق می شوند با سرمایه گذاری و اعتماد بیشتری به دانشگاه بیایند.

این پژوهشگر برگزیده دانشگاه، قدم نخست را در بازدید از دانشگاه و قدم دوم را در انعقاد قراردادهای پژوهشی با دانشگاهها و پروژهشگران دانست. در این اینکه شرکت های دانش بنیان و تولیداتشان گرهی از مشکلات باز می کنند شکی نیست.

به گفته امجدی، پژوهشها به مشاوره های تخصصی نیاز دارند و در دانشگاههای ما هم این مشاوران در سطح استادان متخصص و دانشجویان نخبه دیده می شود. بنابراین برای رسیدن دانش فنی به عمل باید و پروژه های اجرایی در کنار پژوهشهای کاربردی قرار گیرند.

وی می گوید: درست است که شتاب علمی در کشور طی سالهای گذشته سرعت یافته اما این شتاب باید در جایی مصرف شود که متاسفانه این پتانسیل هنوز به طور کامل در کشور بالقوه باقی مانده است.

چرا صنعت علم کشور را باور نمی کند؟
غلامرضا نیکبخت بروجنی دیگر پژوهشگر برگزیده کشورمان از باور بخش‌های مختلف کشور برای تاثیرگذاری شتاب علمی در کشور می گوید: دانشگاه به پیشرفت علم در کشور باور دارد اما سایر بخش‌ها چطور؟ نمی توانیم شتاب علمی در کشور و اول شدنمان در منطقه را نادیده بگیریم و باید برای حفظ این رتبه و حتی ارتقا جایگاهمان در دنیا تلاش کنیم اما این مهم تنها با حضور دانشگاهیان و استادان و دانشمندان تحقق نمی یابد. بلکه سایر بخشهایی که باید علم را به عمل تبدیل کنند باید به این باور برسند.

وی ادامه داد: وقتی ما به دانشگاه رفتیم، برای نخستین بار باورمان را بر کار علمی و پژوهش گذاشتیم در حالیکه صنعت باوری ندارد. در خارج از کشور تمام باور صنعت به دانشگاه است که امیدواریم این موضوع در کشور هم روزی تحقق یابد.

این پژوهشگر برگزیده دامپزشکی بر نظارت دولت روی صنعت تاکید کرد و افزود: اگر تمام اقدامات بر یک خروجی متمرکز شود، دولت روی صنعت نظارت کند همه چیز سر جای خود قرار می گیرد، همه به کار خود می پردازند، صنعت هم به دانشگاه مراجعه می کند.

علت اصلی شتاب شرکت های دانش بنیان
محمد علی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت هم در ابتدای این مصاحبه به یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پیشرفت علمی اشاره می کند و می گوید: هدف ایشان از تاکید بر افزایش سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی به چهار درصد، پیشرفت و توسعه همچنین سرنوشت عملکردی کشور در زمینه علمی است.

به گفته رئیس دانشگاه علم و صنعت، اما مدتی است که توجه به تبدیل ایده به ثروت مورد توجه دانشگاهیان قرار گرفته و البته این موضوع باید در صنعت هم اهمیت بیشتری به خود بگیرد چرا که با تحقیقات و پژوهش است که می توان گره از مشکلات کشور گشود و در شرایطی که تحریم ها از برخی پیشرفت ها ممانعت کرده اند ما در اکثر زمینه ها با خودکفایی علم موانع را از از سر راه برداشته ایم.

حال علممان چطور است؟
یکی از استادان دانشگاههای کشور هم شرایط شتاب علمی و توجه به پژوهش در کشور را بهتر از چند سال گذشته توصیف کرد.

این استاد دانشگاه هم شتاب علمی در کشور را دارای فراز و نشیب های متعددی در کشور دانست و افزود: فقط نمی توان در انتظار رشد علمی و تاثیرات زودهنگامش در کشور شد اما به ریشه های این رشد بی توجه بود. ریشه رشد علمی در کشور دانشگاه، بودجه، اهمیت دادن و افزایش تحقیقات البته با تجهیزات و امکانات است. به عنوان مثال در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودجه اختصاص داده شده برای پژوهش زیر 10 درصد است.

معتمدی تولید مقاله در کشور را مناسب ارزیابی کرد و با بیان اینکه روند افزایش تولید مقالات به علت نداشتن هزینه بهتر است، تاکید کرد: در طرحهای ملی هم وضع دانشگاه امیرکبیر بهتر است و نسبت به سایر دانشگاهها سهم بیشتری دارد اما قراردادی که با صنعت دارد کمتر از سال گذشته است و در حد قابل قبول نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارائه راهکار پیوند صنعت با دانشگاه با بیان اینکه کمبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه احساس می شود، گفت: در دنیا صنایع دارای R&D های قوی هستند که می توانند پروژه تعریف و نیازها را تبدیل به پروژه های تحقیقاتی و به بین دانشگاهها تقسیم کنند.

این مدرس دانشگاه درباره سیاستهای علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبری و برداشتن قدمهای لازم برای رسیدن به این مطالبه تا افق 1404 اظهار داشت: دولت نمی تواند این هزینه را به تنهایی را تقبل کند و اگر ما نتوانیم بخشی از این مطالبه را توسط خدمات و صنعت عملیاتی کنیم رسیدن به این عدد امکانپذیر نیست.

وی در این باره تاکید کرد که برای رشد علمی کشور باید موانع موجود برطرف شود، به سمت سرمایه گذاری مشترک وعقد قراردادهای بیشتر با واحدهای صنعتی برویم و رفت و آمدهای بیشتری با مجامع علمی جهان داشته باشیم.

گزارش از فاطمه زارعی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار