رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت:این پژوهشگاه سعی بر کسب دانش و فناوری های نوین برای حل مشکلات پیشروی صنعت نفت کشور داشته است.

کسب فناوری های نوین برای حل مشکلات پیشروی صنعت نفتبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص فعالیت های انجام شده در این پژوهشگاه در سال 94 گفت: این پژوهشگاه سعی بر کسب دانش و فناوری های نوین برای حل مشکلات پیشروی صنعت نفت کشور داشته است.

وی در خصوص برنامه های پژوهشگاه طی 10 سال آینده نیز اظهار داشت: یک برنامه استراتژیک که شامل برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های بالادستی، پایین دستی و محیط زیست و انرژی است به تصویب هیات امنای پژوهشگاه رسیده است و تمامی فعالیت های این پژو هشگاه با راهبردی مشخص و چهارچوبی تعیین شده اجرا خواهد شد.

کاتوزیان با اشاره به نام گذاری سال جاری گفت: امیدواریم که امسال با تولید ارزش افزوده بیشتر یک بازوی توانمند برای اقتصاد کشور بوده و به استقلال اقتصادی دست یابیم.

وی با اشاره به مهمترین فعالیتهای انجام شده در پژوهشگاه در دو سال اخیر یادآور شد: قراردادهای پژوهشی این پژوهشگاه در سال 92 حدود 100 میلیارد تومان و تعداد آن 31 قرارداد بوده است.

وی با بیان این که تعداد قراردادهای منعقد شده در سال 93 نسبت به سال 92، 62 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: تعداد پروژ‌ه‌های انجام شده در سال 93 نسبت به سال 92 از 31 قرارداد به 62 قرارداد رسیده است.

منصور بزمی رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت  با اشاره به افزایش تعداد طرح‌ها و پروژه‌های این پردیس در سال گذشته گفت: پایلوت دانش فنی واحدهای کک سازی فعالیت‌های پژوهشگاه در حوزه پالایش بوده  که برای اولین بار سوپر پایلوت این فناوری در پژوهشگاه در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد : در سال ۹۴ بهره‌برداری از پایلوت و فناوری نمک‌زدا صورت پذیرفت و هم اکنون نیز در حال بازاریابی و اخذ پروژه در حوزه نمک‌زدایی و فرآورش نفت خام هستیم.

وی با اشاره به تولید کک نفتی گفت: فروش نفت کوره ایران به دلیل سولفور بسیار بالا با مشکلات عمده‌ای مواجه است، برهمین اساس در این کشورواحدهای تولید کک ایجاد شده است که  در ایران نیز طرح پایلوت کک‌سازی به ظرفیت 28 هزار بشکه خوراک در کنار پالایشگاه آبادان راه‌اندازی شد که ا این طرح در سال 95 با مشارکت یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی ،با لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از بروز مشکلاتی در زمینه بازار یابی میعانات گازی خبرداد و گفت:
 میعانات گازی ایران دارای مرکاپتان بالاست و از مرغوبیت خوبی برخوردار نیست  به همین دلیل برای فروش میعانات گازی مشکلات جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: برهمین اساس در سال گذشته  احداث اولین واحد مرکاپتان ‌زدا در فاز 2 و 3 پارس جنوبی به تصویب هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسید که هم اکنون مراحل مهندسی این واحد صنعتی رو به پایان است و امسال   مراحل ساخت آن امسال  آغاز خواهد شد و اولین واحد مرکاپتان‌زدا به میزان 80 هزار تن در سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید

بزمی با اشاره  به فعالیت در حوزه کاتالیست گفت: در این حوزه توانستیم کاتالیست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با لیسانس پژوهشگاه توسط یک شرکت خصوصی را انبوه سازی کنیم که  در این سال دو قرارداد مهم نیز در حوزه توسعه دانش فنی برای کاتالیست‌های RCD و هیدروکراکینگ با شرکت ملی پالایش و پخش منعقد شد.

**احداث خط لوله کامپوزیت به جای لوله های فلزی

بزمی گفت:جابجایی نفت خام با لوله های فلزی رسوبات زیادی به جای می گذاشت و خورندگی بالایی داشت که با جایگزینی خطوط لوله کامپوزیتی به جای خطوط فعلی این میزان کاهش می یابد؛ اولین خط لوله کامپوزیت نیز به طول 10 کیلومتر که بین واحدهای مارون 3 و 4 برای انتقال نفت خام کشیده شده،است که در بهار سال جاری به بهره‌برداری می ‌رسد.


**فناوری نانو به کمک بازیافت بخارات بنزین می آید

رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه نانو گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه نانو در سال ۹۴ انجام شد، بازیافت بخارات بنزین از پمپ‌های بنزین با استفاده از فناوری نانو است. در حال حاضر در جریان ساخت یک ماژول جهت کار گذاشتن در پمپ بنزین واقع در میدان آزادی تهران هستیم که اولین ماژول با دانش فنی پژوهشگاه در کشور خواهد بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، صنعت ، کاتوزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار