مطالعات باستان شناختی در محدوده اجرای طرح موسوم به گرمسیری در استانهای کرمانشاه و ایلام به شناسایی 598 اثر پیش از تاریخ و تاریخی منجر شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سیامک سرلک مدیرطرح مطالعات باستان شناختی طرح گرمسیری گفت: این طرح  در مناطق سرپل ذهاب، سومار، قصرشیرین و گیلانغرب، مهران، سر کنجانچم، دشت دهلران، دشت موسیان و حوضه آبگیر سد امام حسن و بند حلوان در حال انجام است.

وی افزود: با توجه به اینکه بررسی های انجام شده در محدوه اجرای طرح گرمسیری بویژه در دشت دهلران و سرپل ذهاب هنوز به اتمام نرسیده و برخی شبکه های طرح هنوز بررسی نشده است تردیدی باقی نخواهد ماند که تعداد و تنوع آثار تاریخی –فرهنگی موجود تا 800 اثر افزایش خواهد یافت.

سرلک با بیان اینکه در فاز نخست بررسی های باستان شناختی منطقه سرپل ذهاب50  اثر تاریخی –فرهنگی مورد شناسایی قرار گرفت  این آثار از منظر گاه شناختی محدوده زمانی از دوره نوسنگی میانی تا دوران تاریخی و دوران اسلامی را در بر می گیرد.

این باستان شناس در ادامه از شناسایی 53اثر تاریخی –فرهنگی در منطقه سومار خبر داد و تصریح کرد :این آثار در محدوده زمانی ازدوره کهن سنگی قدیم ، دوران نوسنگی ، عصر مفرغ ، عصر آهن تا دوران تاریخی و دوران اسلامی را در بر می گیرد.

به گفته سرلک یکی از مهمترین نتایج فاز نخست بررسی این منطقه دست یابی به شواهد مهمی از حضور فرهنگ های عصر آهن با شاخصه سنت سفال خاکستری است که تا کنون درارتباط با حضور این فرهنگ در مناطق غربی حوزه فرهنگی زاگرس مرکزی شواهدی در دست نبوده است.

مدیر پروژه مطالعات باستان شناختی طرح گرمسیری گفت : در فاز نخست بررسی های باستان شناختی منطقه قصر شیرین و گیلانغرب نیز 70اثر تاریخی –فرهنگی مورد شناسایی قرار گرفت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.