چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم/ خروج واگن های 45 ساله از ناوگان ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا وقتی تولید داخل راه اندازی نشده باشد چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم.

چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم/ خروج واگن های 45 ساله از ناوگان ریلیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسید آقایی مدیر عامل راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز با بیان اینکه ریل گذاری تهران تا همدان آماده شروع است گفت: بخشی از راه آهن کرمانشاه نیز برای ریل گذاری آماده است اما به دلیل برخی کمبود ریل نتوانستیم ریل گذاری کنیم.

پورسیدآقایی تاکید کرد: تا وقتی تولید داخل راه اندازی نشده باشد چاره ای جز تامین ریل از خارج نداریم نمی تـوانیم معطل بمانیم. در این راستا قرارداد واردات ریل با هندی ها را امضا کردیم که البته فقط 5 درصد آن را پول داده ایم و 95 درصد اعتبار آن 12 ساله از سوی دولت هند تامین شده است.

وی ادامه داد: هر زمان ذوب آهن بتواند ریل را تولید کند تمام ظرفیت این کارخانه را خریداری می کنیم. متاسفانه ذوب آهن نتوانست به وعده های خود عمل کرده و نتوانست آذرماه ریل را تولید کند.

وی با اشاره به این که تاریخ مشخصی از سوی ذوب آهن برای تولید ریل اعلام نمی شود، گفت: بحث های مربوط به خرید ریل از چین هوچی گری است و قیمت ریل این مبالغ نیست و قیمت هر تن ریل تقریبا 700 دلار است.

وی افزود: اگر ریل به موقع تامین شود واردات آن نیز کاهش می یابد و می توانیم حمل و نقل ریلی کشور را توسعه دهیم اما تا کنون این مسئله آن طور که می خواستیم محقق نشده است.

پورسیدآقایی با اشاره به دیوار کشی حریم های راه آهن در راستای حفاظت از مردم نیز گفت: سال گذشته از نظر مالی سال سختی برای دولت بود اما امیدواریم امسال تخصیص های عمرانی نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی به سیستم کنترل اتوماتیک راه اهن در مسیر مشهد تهران اشاره کرد و گفت: این سیستم کنترل  اتوماتیک را اوایل سال گذشته راه اندازی کردیم که سرعت قطار را کنترل می کند همچنین سیستم تراک بندی مسیر تهران مشهد نیز در سال 94 به بهره برداری رسید که مسئله خود با کاهش 50 درصدی تاخیرها روبرو بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در ترانزیت و توسعه خدمات خارجی نیز از برنامه های راه آهن در سال 95 است گفت: بخشی از راه آهن خاف - هرات ساخته شده است که با ابلاغ بودجه سال 95 قرار است کار ساخت باقیمانده این راه آهن در خاک افغانستان اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی در جای جای سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد گفت: در بخش بار پیش بینی کرده ایم که از 35 میلیون تن بار به 40.5 میلیون تن طی سال جاری دست یابیم همچنین می خواهیم در بخش ترانزیت به افزایش 109 درصدی برسیم.

وی در ادامه گفت: در بخش ناوگان نیز امسال 230 واگن بالای 45 سال سن از رده خارج و به همین میزان 130 واگن به بازسازی و 100 واگن نو وارد شبکه  ریلی کشور خواهد شد.

پورسیدآقایی همچنین تصریح کرد: سال گذشته در بخش اجرایی 3 وظیفه جا به جایی بار مسافر و افزایش ایمنی را مد نظر قرار دادیم که تا حدود زیادی توانستیم در این امر موفق عمل کنیم.

وی تاکید کرد: در سال 94 در کل کشور به دلیل وضعیت اقتصادی جا به جایی منفی هفت درصد بود اما در راه آهن دو درصد رشد داشتیم و به 35 میلیون و 640 هزار تن رسیدیم.

وی با یادآوری این که ترانزیت جاده ای کشور طی سال گذشته کاهش یافت، بیان کرد: در جابجایی مسافر در مجموع توانستیم وضعیت قبل را حفظ کنیم البته یک درصد کاهش داشتیم و به 24.5 میلیون مسافر رسیدیم.

مدیرعامل راه آهن با یادآوری این که سالانه حمل و نقل عمومی بین 6 تا 8 درصد کاهش می یابد، گفت: این مسئله به تولید خودرو در کشور و ارزانی قیمت سوخت برمی گردد که مردم را تشویق می کند به سمت حمل و نقل شخصی حرکت کنند.

پورسیدآقایی با بیان این که در شاخص حوادث و ایمنی 36 درصد در راه آهن کاهش داشته ایم، افزود: این حوادث بیشتر مربوط به عابرانی است که از روی خطوط رفت و آمد می کنند و در بحث مسافر هیچکونه تلفاتی نداشتیم حتی یک جراحت جزیی نیز برای مسافران در سال گذشته پیش نیامده است.

وی با اشاره به دیوارکشی حریم های راه آهن در راستای حفاظت از مردم، گفت: سال گذشته، از نظر مالی سال سختی برای دولت بود و تخصیص های عمرانی خیلی کم بود. علی رغم اینها سال گذشته 750 کیلومتر خط جدید ریلی زیرسازی دو خطه و سه خطه انجامو از این میزان 250 کیلومتر ریل گذاری شد.

پورسیدآقایی یادآور شد: سیستم کنترل اتوماتیک راه آهن در مسیر مشهد-تهران را اوایل سال گذشته راه اندازی کردیم که سرعت قطار را کنترل می کند. همچنین سیستم تراک بندی مسیر تهران-مشهد در سال 94 اجرا و در فروردین امسال به بهره برداری رسید که باث کاهش 50 درصدی تاخیرها شد.

وی با اشاره این که میانگین تاخیر از مبدا قطارهای راه آهن 30 ثانیه است، گفت: با توجه به نامگذاری امسال در این راستا اهداف راه آهن را بسیار گسترده تر کرده ایم. حداقل 7 بند اقتصاد مقاومتی به عملکرد بخش ریلی کشور برمی گردد به عنوان مثال رشد بهره وری را داریم که بخشی از کارهای راه آهن به همین مسئله مربوط است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در ترانزیت و توسعه خدمات خارجی نیز از جمله برنامه های راه آهن در سال 95 است، افزود: بخشی از راه آهن خاف- هرات ساخته شده که با ابلاغ بودجه سال 95 کار ساخت باقیمانده این راه آهن در خاک افغانستان اجرا می شود.

پورسیدآقایی با اشاره به این که در انتظار تامین اعتبار خط 33 کیلومتری راه آهن شلمچه-بصره از سوی عراقی ها هستیم، اظهار کرد: ما هم همزمان پل این مسیر را می سازیم که پیش بینی تامین اعتبار آن شده است.

وی با تاکید بر این که توسعه حمل ونقل ریلی در جای جای سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بیان کرد: در بخش بار پیش بینی کرده ایم که از 35 میلیون تن بار به 40.5 میلیون تن طی سال جاری دست یابیم، همچنین پیش بینی افزایش 109 درصدی ترانزیت را در سال 95 داریم.

وی با اشاره به پیش بینی 12 درصدی رشد صادرات از طریق ریل، گفت: در بخش ناوگان نیز امسال 230 واگن بالای 45 سال سن از رده خارج و به همین میزان 130 واگن بازسازی و 100 واگن نو وارد شبکه ریلی کشور می شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش باری نیز تا پایان امسال 2400 واگن توسط بخش خصوصی وارد کشور می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، دیوار کشی ، کنترل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
ساخت آزادراه بتنی تهران اصفهان با سرمایه گذاری هلدینگ آتیه صبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ابادانی کشورخرج دارداگرمیدانیدکه واردات ارزخارجی میخواهدوچاپ کننده دلارویورونیستیدبه اسم رقابت خودروی خارجی واردنکنیدتاارزبرای واردات ریل داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
بهتر است بگویید چاره ای جز زیر پا گذاشتن فرمان رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ندارید وگرنه تولید داخلی با خرید شما توسعه میابد نه با خرید شما از خارج این خیانت تاکی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل طرح های ساخت و توسعه راه آهن مرکز و غرب کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
ساخت قطارسریع السیر تهران قم اصفهان - اتصال راه آهن اراک به منطقه اقتصادی سلفچگان از ایستگاه سواریان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
دو خطه کردن راه آهن اراک قم و ایجاد ترن ست برقی تهران قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
به جای ساخت راه آهن شلمچه بصره در عراق به فکر ساخت راه آهن ملایر کرمانشاه در ایران باشید -ساخت ترن ست برقی و ریل باس اراک شهرجدید مهاجران به شکل مشارکتی با شهرداری اراک
آخرین اخبار