کارشناسان اقتصادی معتقدند تغییرات بنیادی در نظام بانکی نتایج مطلوبی را در بخش اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایط فعلی اقتصاد ،اصلاح نظام بانکی یک ضرورت از دید بسیاری از کارشناسان به حساب می آید و باید به هر طریقی در این مسیر حرکت کرد تا اقتصاد کشور به پشتوانه نظام بانکی قدرتمند و کارآمد روند صعودی را  طی کند.

بر این اساس محورهای مهم برای اصلاح نظام بانکی شامل توسعه بانکداری اسلامی اعم از بازمهندسی ابزار های بانکداری، توسعه هدفمند بانکداری و حصاربندی فعالیت های بانکی، توسعه بانکداری دیجیتال و افزایش کارآیی و رقابت شامل رتبه بندی و امتیازدهی بانک ها، توسعه نظارت و تنظیم گری است.

در همین ارتباط محسن صرامی فروشانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: برخی از قوانین زمینه‌ رانت‌ و فساد را در کشور فراهم می‌کند که در این خصوص لازم است تا دولت با آسیب‌شناسی جدی نسبت به اصلاح قوانین و مقررات اقدام کند.

وی تأکید کرد: مردم با توجه به اعتمادی که به بانک مرکزی دارند منابع مالی خود را در مؤسسات مالی سرمایه گذاری می کنند و انتظار می رود تا بانک مرکزی با اعلام اسامی مؤسسات غیرمجاز به مردم از رشد روزافزون مؤسسات مالی بدون مجوز جلوگیری کند.

این عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عملکرد بانک مرکزی در خصوص ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز بسیار خوب و قاطعانه بوده است، یادآور شد:بانک مرکزی درصدد است تا با تعیین چهارچوب برای مؤسسات مالی بتواند نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند.  

***اصلاح نظام بانکی یک ضرورت است


حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نظام بانکی کشور در جهت تسهیل امور بانکی و انطباق قوانین با شرع اسلام تلاش های فراوانی کرده است اما آنچه که باید رضایت بخش های مختلف اقتصاد در جامعه را فراهم کند محقق نشده است.

وی در ادامه افزود: این موضوع به تعدد نارسایی و تناقض قوانین مربوطه ارتباط دارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: روش تأمین سود سپرده ها، اخذ کارمزد بالا، شکل قراردادها و نحوه اجرای آنها، پرداخت تسهیلات با بلوکه کردن بخشی از سپرده مشتریان از جمله مسائل و چالش های سیستم بانکی است.

وی توضیح داد: تشکیل شورای فقهی در بانک مرکزی برای نظارت بر عملیات بانکی منطبق بر شرع اسلام نیز مشکل را حل نکرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار