اثربخشی و هزینه مطلوبیت استفاده از آسپیرین ۸۰ میلی گرم برای پیشگیری اولیه از سکته قلبی در زنان با ریسک متوسط بیماری‌های قلبی- عروقی در ایران، در اصفهان بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این طرح پژوهشی حاصل تلاش محمد طلایی دانشجوي دکترای عمومی با راهنمایی محمدرضا امیرصدری است. محسن میناییان گفت: با در نظرگرفتن سکته قلبی به عنوان مهمترین عامل مرگ زنان ایرانی، این مطالعه هزینه، اثربخشی و هزینه، مطلوبیت استفاده از آسپیرین در پیشگیری اولیه از سکته قلبی بین زنان میانسال را، اولین بار در ایران ارزیابی می کند.رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تکنیک مدلینگ مارکوف برای ارزیابی نسبت هزینه - اثربخشی افزایشی، در مورد دوز پایین آسپیرین در مقایسه با درمان بدون دارو در یک گروه از زنان 55 ساله فرضی بدون هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی استفاده شده است. وی با بیان اینکه با ریسک متوسط بیماریهای قلبی و عروقی 15 درصد ، آنالیز حساسیت یک طرفه و آنالیز حساسیت احتمالی نیز به مدل افزوده شدگفت: در سناریوی پایه (بدون تنزیل) نسبت های هزینه - اثربخشی افزایشی برای دوز پایین آسپیرین بیش از 19 میلیارد و 579 هزار ریال به ازای هر واحد سال تعدیل شده و بیش از 17 میلیون و 533 هزار ریال به ازای هر سال بدست آمده برای هر بیمار، تخمین زده شد.

محسن میناییان گفت: این مطالعه نشان داد که استفاده از آسپیرین 80 میلی گرمی برای پیشگیری اولیه از سکته قلبی در زنان 55 ساله با ریسک متوسط بیماری های قلبی و عروقی، هزینه سال های بدست آمده و سالهای تعدیل شده با کیفیت بالاتری در مقایسه با درمان بدون دارو در تمام همانندسازی ها همراه داشته است. وی گفت: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که مصرف آسپیرین در پیشگیری اولیه از سکته قلبی در زنان ایرانی با ریسک متوسط بیماریهای قلبی و عروقی، هزینه اثربخش است.رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: نسبت های هزینه- اثربخشی افزایشی تخمین زده شده زیر آستانه توصیه شده سازمان بهداشت جهانی برای سرانه تولید ناخالص ملی به ازای هر نفر است. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.