طبق آمار کمیساریای مهاجرین سازمان ملل و یونیسف در 6 هفته اول سال 2016 میلادی از 80 هزار نفری که از شرق دریای مدیترانه گذشتند 410 نفر غرق شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سرنوشت آوارگان جنگی و پناهجویان در برخی از كشورهای بالكان به رغم توافق اتحادیه اروپا با تركیه برای بازگرداندن آوارگان جنگی از یونان به تركیه هنوز در ابهام است.
 
ادامه جنگ داخلی سوریه هنوز هم یکی از مهمترین عوامل مهاجرت است. اما ادامه درگیری های مسلحانه در افغانستان و عراق، آزار و سرکوب در اریتره از عواملی هستند که باعث می شود مردم این کشورها تن به مهاجرت بدهند.
 
در سال ۲۰۱۵ کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی بیش از ۲۹۲ هزار پناهجو را پذیرفته اند در حالیکه طی همین سال بیش از یک میلیون مهاجر تقاضای پناهندگی داده اند.
 
اتحادیه اروپا با بدترین بحران آوارگان پس از جنگ جهانی دوم روبرو شده است. بر اساس آمارهای آژانس مرزی اروپا "فرانتکس"، بیش از 1.83 میلیون مهاجر در سال 2015 میلادی وارد مرزهای اروپا شده اند.
 
این بحران موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است و پایبندی این کشورها به توافقنامه شینگن را به شدت زیر سئوال برده است.
 
حدود نیمی از این آوارگان و پناهجویان را اتباع سوری تشکیل می دهند که از جنگ داخلی این کشور به اروپا پناه آورده اند.
 
در اینفوگرافیک ذیل، مهمترین کانون های مهاجرت و مقصد پناهجویان و آوارگان را با آمار و ارقام منتشر شده از سوی نهادهای بین المللی می بینید:


پناهجویان در اروپا؛ از غرق شدن تا دیپورت


منبع: تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.