فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد.

به گزارش خبرنگار اما و اگرهای فضای مجازی بر شخصیت جوان و نوجوانگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ اما همین فضا آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‌هایی همچون حجاب و حیا است.

امروزه فضای مجازی و اینترنت در سطحی گسترده با فضای رئال رقابت دارد؛ با این تفاوت که این دنیای مبهم، اما جذاب، روز‌به‌روز گسترده‌تر می‌شود، اما دنیای پیرامون ما برای رشد و گسترش، لااقل زمان بیشتری نیاز دارد. همین گستردگی فضای مجازی اما سبب شده است تا در کنار تمامی کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این شبکه را هر روز گسترش می‌دهد، شاهد بروز روزافزون چالش‌های متعددی نیز باشیم؛ چالش‌هایی که نه فقط در جامعه‌ای ارزشی همچون ایران، بلکه حتی در جوامع اروپایی و آمریکا نیز نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است.

با توجه  به اینکه  رشد وسیع ارتباطات در کشور بسیار بالاست و افراد زیادی را به طرف خود کشانده در این صورت طبق تحقیقات انجام  شده کاربران  شبکه های اجتماعی کمتر به دیدار دوستان و بستگان خود می روند و نحوه ارتباط را از طریق شبکه های مجازی محیا ساخته و  این شبکه ها سبک  زندگی انسانها را تغییر داده است.

غلبه تهدیدات شبکه‌های مجازی بر فرصت‌های آن در جامعه

در همین خصوص گفتگویی با کارشناس مسائل فرهنگی انجام شده که وی  با اشاره به اینکه تفکر و سطح فکری جامعه روز‌به‌روز در حال نزول است، خاطرنشان کرد: متأسفانه تفکر بخشی از محصلان مقطع راهنمایی و دبیرستان امروز جامعه ما این است "چرا ما باید درس بخوانیم در حالی که هرچه لازم داشته باشیم، می‌توانیم در گوشی هوشمند خود جستجو کنیم؟

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به شبکه‌های مجازی و استفاده از آن گفت: در جامعه ما تهدیدها بر فرصت‌ها غلبه دارد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان و جوانانی که در مرحله شکل‌گیری شخصیت هستند.

ناصر قوامی با اشاره به شبکه‌های مجازی اظهار داشت: امروز رسانه جزء لاینفک زندگی مردم شده است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تهدیدها و فرصت‌هایی دارد، افزود: در جامعه ما تهدیدها بر فرصت‌ها غلبه دارد به ویژه در بین کودکان و نوجوانان و جوانانی که در مرحله شکل‌گیری شخصیت هستند.

کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر شخصیت نسل نوجوان و جوان بیان کرد: شخصیتی که باید از پایه با مسائل عقیدتی آشنا شود قارچ‌وار رشد می کند و همین جوان در مراحل بعدی زندگی در هر جایگاهی که قرار گیرد چه به عنوان دانشجوی مملکت و بعدها به عنوان نماینده مجلس هر قانونی را که بخواهد تصویب می‌کند، چرا که عرق ملی و مذهبی ندارد.

وی اضافه کرد: آمریکا در صدد راه‌اندازی وای‌فای جهانی است تا همه بتوانند ازآن استفاده کنند و ما چاره‌ای جز افزایش سواد رسانه‌ای افراد نداریم چراکه اینترنت از طریق آژانس امنیتی ملی که در شرق واشنگتن قرار دارد تغذیه می‌شود و هر اقدامی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد ابتدا یک نسخه آن به آژانس امنیتی ملی آمریکا می‌رود.

قوامی بیان کرد: امروز در جامعه ما میانگین سن بلوغ در پسران از 16 سالگی به 10 سالگی رسیده و در دختران از 14 سالگی به 9 سالگی رسیده و آمار طلاق رو به افزایش است.

وی با اشاره به مشکلات جامعه عنوان کرد: امروز ما دیگر نمی‌توانیم دانش‌آموز را پای درس و مشق بیابیم، دانش‌آموزی که شغل ذهنش کسب علم است، این جامعه نمی‌تواند جامعه ایده‌آلی برای او باشد.

کارشناس مسائل فرهنگی تصریح کرد: این مشکلات عواملی دارد که اولین عامل آن به خانواده برمی‌گردد که بعضا نوع پوشش، برخورد و نوع صحبت کردن با همسر در خانواده‌ها رعایت نمی‌شود و رنگ باخته است.

وی با بیان اینکه دومین عامل به آموزش تشکیلاتی مدارس و دانشگاه، منابع درسی و معلمین و مربیان و اساتیدی که ارزشی نیستند، برمی‌گردد، گفت: سومین عامل نیز که مهمترین است شبکه‌های اجتماعی و ماهواره است.

قوامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «بنده در عرصه فرهنگ به معنی واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم و دغدغه دارم و این دغدغه از آن دغدغه هایی است که ممکن است انسان را نصف شب از خواب بیدار کند و به درگاه خدا تضرع کند»، تأکید کرد: این جمله را رهبری در سال 73 مطرح کرده و امسال خطاب به مسئولین دولت نیز تکرار کردند.

وی با بیان اینکه عصر کنونی، عصر حکومت رسانه هاست، افزود: کسی می‌تواند بر دنیا حکومت کند که بتواند بر رسانه حکومت کند.

کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: حکومت در رسانه‌ها حکومت در تصاویر است تصویر همانگونه که زبان گویای بشریت است می‌تواند دامنه جهل انسان را نیز افزایش ‌دهد.

وی تصریح کرد: ماندگاری تصاویر در ذهن کودکان 150 برابر افراد جوان و میانسال است و استفاده از تصاویر مستهجن یکی از ابزارهای دشمن است که باید خانواده‌ها به این امر توجه داشته باشند.

قوامی تاثیر رسانه در فرهنگ را تدریجی دانست و با اشاره به فعالیت‌های رابرت مرداک گفت: این فرد با راه‌اندازی شبکه‌های فارسی وان، من وتو و... با تولید سریال‌های خانوادگی که زن ایرانی در رأس خانواده قرار دارد و به واسطه حس مادری و احساساتی بودنش خانواده را مدیریت می‌کند.

وی تأکید کرد: چنین افرادی معتقد هستند اگر بتوان مادر خانواده را به لجن کشید دیگر او نمی‌تواند فرزندان علوی و فاطمی تربیت کند بنابراین ما باید در این راستا سواد رسانه‌ای خود را افزایش داده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به گونه‌ای نفوذ کرده است که نمی‌توان زندگی بدون آن را تصور کرد و قشری که قرار است مولد و پرورش‌دهنده‌ نسل‌های بعدی باشد در راس این خطرات احتمالی قرار دارد.

از همین روست که رهبر فرزانه‌ انقلاب می‌فرمایند: برای بنده حوزه‌ فضای مجازی به اندازه‌ی انقلاب اسلامی اهمیت دارد، در برابر این مهم اما مسئولان وظایف متعدد و مهمی دارند، از جمله افزایش آگاهی‌های عمومی،‌ تقویت آموزش‌وپرورش و جدی‌تر پرداختن به فعالیت‌های مرکز ملی فضای مجازی، در این صورت می‌توان از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بهره گرفت، بی‌آنکه تهدیدهای آن برایمان دردسرساز شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار