رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز گفت : به همت خیرین، بزرگترین مرکز دیالیز استان تا دو ماه آینده راه اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛صومی با اعلام این خبر گفت: به دنبال این هستیم که سیستم ارجاع را به درستی در بین پزشکان و مردم نهادینه کنیم به طوری‌که یک فرد برای مراجعه به پزشک متخصص از کانال پزشک عمومی وارد شود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث کلینیک‌های تخصصی دانشگاه با حضور متخصصین تمام وقت صورت گرفته و امیدوار هستیم تا پایان سال 13 کلینیک به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه در طول سال جاری با بسیج مردمی سعی در شناسایی و کنترل عوامل مخاطره آمیز سلامت خواهیم داشت، گفت: افزایش سطح سواد سلامت جامعه نقش مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی پرونده الکترونیکی سلامت برای شهروندان گفت: مردم به دنبال دعوت مراکز سلامت مناطق تا پایان خرداد ماه برای تشکیل این پرونده مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته اقدامات موثری در حوزه سلامت کشور انجام گرفته است، افزود: در بیش از 95 درصد مراکز بهداشت استان پزشک عمومی مستقر شد و اقدامات موثری در بحث سلامت شهروندان حاشیه شهرها انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هفته سلامت با شعار مبارزه با غلبه بر دیابت شروع شد.

صومی ادامه داد: در کشور ما سالانه یک هزار و 200  تا یک هزار و 600 میلیارد تومان برای کنترل و درمان بیماری دیابت هزینه می‌شود که آمار قابل توجهی است.

وی گفت: دیابت قندی یکی از علت‌های شایع قطع عضو می‌باشد، در واقع کنترل عوارض این بیماری در جامعه پزشکی همواره مهم بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر فردی تحرک کافی و تغذیه مناسبی داشته باشد حتی اگر از نظر ژنتیکی نیز مستعد باشد ابتلا به این بیماری را 11 سال به عقب می‌اندازد .

وی در پایان گفت: فردی که مبتلا به بیماری دیابت باشد و توصیه‌های درمانی مناسب را جدی بگیرد طول عمر وی دو برابر فردی است که دیابت دارد ولی مسائل درمانی را جدی نمی‌گیرد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار