پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجرت در خانه کوچک فاطمه زهرا سلام الله علیها دخت نبی مکرم اسلام و همسر امام علی علیه السلام درمدینه منوره دختر ی چشم به جهان گشود. که انوار رحمت الهی از چهره اش نمایان بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان؛هنگامی که این فرزند مبارک متولد شد ،پیامبر اکرم (ص) حین بازگشت از سفربودند، از گرد راه نرسیده خبر تولد به ایشان رسید ، سراسیمه به خانه علی علیه السلام آمدندو نوزاد را در آغوش گرفتند و بوسیدند، آن گاه پیامبر نام زینب (زین + اب) را که به معنای «زینت پدر» است‏ برای این دختر انتخاب نمود.

زینب سلام الله علیها را ام کلثوم کبری، و صدیقه صغری نیز می‏نامیدند. و محدثه، عالمه و فهیمه را هم میتوان از القاب ایان بر شمرد.

حضرت زینب (س)در دوران عمر با برکت ‏خویش، مشکلات و رنج‏های زیادی را متحمل شد، از شهادت پدر و مادر گرفته تا شهادت برادران و فرزندان، و حوادث تلخی چون اسارت و بسیاری مصائب دیگر را تحمل کرد . این سختی‏ها از او فردی صبور و بردبار ساخت.

عبدالله برادر زاده امیر المومنین از جمله خواستگاران دختر وی بود و آرزو داشت با حضرت زینب علیها السلام دختر عموی خود ازدواج کند. در نهایت با موافقت حضرت علی (ع) این وصلت صورت گرفت و ثمره آن سه پسر و یک دختر بود.

زنی که به عقیله بنی هاشم نام بردار است

بنی امیه در صدد طراحی مسیری بود که به امحائ ارزشهای اسلامی ختم شود . از این رو ضروری بود قیامی همچون نهضت عاشورا شکل میگرفت که مفاهیم و احکام شریعت الهی را مستدام می نمود.

این واقعه حرکتی جز قیام ابا عبدالله الحسین و نهضت عاشورا نبود.

در این رویداد عظیم، همه از آزاد و بنده، پیر و جوان و کودک، و مرد و زن نقش آفرینی میکردند و در سپاه اندک سالار شهیدان جای داشتند اما رسالت حضرت زینب علیهاالسلام بسیار حسّاس وفراتر بود. آنچه که به این حضور، جلوه دیگری می بخشد و آن را پُر رنگ تر می سازد نقش ویژه آن حضرت بعد از رخ دادن واقعه عاشورا است که به همراه زنان دیگر رهبری کاروان اُسرا و تبلیغ دین و ترویج عاشورا به تصویر کشیده شده است.

آن حضرت زینب(س) با درایت و فهم بالا بر جریان های سیاسی، فرهنگی و تبلیغی منجر به سلطه و استبداد امویان، احاطه کامل داشتند از این رو آگاهی بخشی مردم و رسوا کردن دسیسه های خاندان اموی را پیشه خود ساخت. او این رویارویی اسلام اصیل و اسلام دروغین را مواجهه اسلام و کفر می دانست و بر همین اساس، حقایق تاریخی را آشکار و روشن می کرد. از دید حضرت زینب(س) رخدادهای ناگواری چون جنگ صفین، شهادت امام علی، امام حسن و امام حسین(ع) و اسارت خاندان نبوی همگی محصول عقده گشایی خانواده ابوسفیان و کینه ایست که آنان از همان روزهای آغازین اسلام از مومنان به ویژه خاندان رسوالله دارند است؛ زیرا این خاندان، ضربه های مهلکی از آموزه های نظام اسلام خورده اند.

بر این اساس حضرت زینب(س) در خطبه هایش می کوشد ضمن بیان مفاهیم متعالی وعزت اسلام و خاندان نبوت، پرده از نفاق امویان بردارد و با استنادهای تاریخی خود، چهره واقعی واسلام ستیز خاندان اموی را آشکار می کند.

درگذشت حضرت زینب (س)

طبق آنچه روایت شده است حضرت زینب (س) پس از شهادت امام حسین علیه‏السلام تنها یک سال و نیم زندگی کرد و گفته میشود :در 15 رجب سال 62 هجری قمری، در 56 سالگی از دنیا رفت و مرقد مطهر ایشان نیز در سوریه می باشد.

سوریه اکنون در خون وآتش است ونسل منحوس ابوسفیان هر آنچه در توان دارد به کار گرفته تا حرم آن حضرت را نیز از دیده ها محو کند.

گویا هنوز حقد و کینه هایشان فروکش نکرده است و مصائبی که در واقعه کربلا بر آن حضرت روا داشتند ،بس نبوده است اما یاران ابا عبدالله هنوز از مقاومت دست نکشیده اند و مدافعان حرم عاشقانه برای حفظ کرامت این بانوی گرامی پاسخ آن کینه ها را با خون سرخ می دهند.


انتهای پیام/ ب

برچسب ها: در ، سوگ ، زینت پدر ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.