به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، این روزنامه صهیونیستی نوشت: بسیار سخت است درك كنیم ، چگونه این حادثه به این مهمی جزو اسرار باقی ماند، یعنی كشتی جنگی حامل موشك اسرائیل 62 ساعت در سواحل كشوری كه آن را دشمن می خواند، گرفتار شده باشد و این كشور در عملیاتی پیچیده و دراماتیك برای نجات كشتی تلاش كند.
هاآرتص افزود: در اواخر ماه سپتامبر سال 1981، سانسور عملیات « هولندی معوفیف» برای بیش از ده روز با موفقیت ادامه یافت تا این كه « گدعون سامت» خبرنگار هاآرتص در واشنگتن گزارش داد، سخنگوی وزارت جنگ اسرائیل در پنجم آوریل 1981 اعلام می كند كشتی جنگی حامل موشك اسرائیل دو هفته قبل در مسیرش از حیفا به ایلات به علت مشكلات فنی دریكی از سواحل سعودی به گل نشسته است.
این روزنامه صهیونیستی افزود: این كشتی كه « گاعش» نام دارد از نوع ساعر 3 و یكی از كشتی های طرح « شربورگ» بوده كه برای نیروی دریائی فرانسه ساخته شده بود اما در سال 1969 به طور قاچاق وارد سرزمین های اشغالی فلسطین شد.
این كشتی حامل موشك بعداز خروج از بندر حیفا در 22 ماه سپتامبر به سوی پایگاه نیروی هوائی اسرائیل در بندر ایلات برای تعمیرات حركت و بعداز عبور از اشدود ، پورسعید و كانال سوئز در مسیرش به سوی ایلات وارد تنگه « تیران » شد.
روز 24 ماه آوریل، مشكلات فنی ، سیستم راداری كشتی را از در حالی كه خدمه آن نیروهائی كارآزموده نبودند ، از كار انداخت و این اتفاق نامطلوب در مناطق تحت سیطره نظام سعودی صورت گرفته بود.
در گزارش خبرنگار نظامی هاآرتص در واشنگتن آمده است كه « آریل شارون» وزیرجنگ وقت رژیم صهیونیستی دستور داد تا یك كمیته تحقیق تشكیل شود.
براساس گزارش این خبرنگار، ایالات متحده بین اسرائیل و سعودی میانجیگری كرده تا سعودی ها كشتی صهیونیستی را نجات دهند و در چارچوب توافق صورت گرفته، نیروهای جنگی ارتش صهیونیستی به منطقه ای كه این كشتی به گل نشسته بود، وارد نشدند.
بعداز پایان دیپلماسی سكوت، در یك بیانیه جنگی، « رافائیل ایتان» رئیس وقت ستاد مشترك ارتشی صهیونیستی اعلام كرد: برداشت درست موجب شد تا سعودی ها به درستی رفتار كنند زیرا می دانستند كه اگر ما را برنجانند، با بكارگیری زور و قوت كشتی به گل نشسته را نجات می دهیم.
یكی از شركت كنندگان درعملیات نجات كشتی صهیونیستی ، خلبان بالگردی است كه برای انتقال خدمه كشتی كه در بین آنها چند افسر صهیونیست هم بودند، به منطقه ای كه كشتی در گل نشسته بود اعزام شد.
این خلبان می گوید: هنگامی كه به من دستور داده شد برای نجات و انتقال خدمه كشتی باید پرواز كنم ، تصورم این بود كه ماموریت سختی است و خود را برای پرواز بر فراز كشتی و استفاده از طناب برای نجات خدمه آماده كرده بودم.
وی می افزاید: اما هنگامی كه به محل ماموریت رسیدم، مشاهده كردم كشتی روی شن های ساحل است و خدمه از آن بالا و پائین می روند بدون این كه حتی كفش آنها خیس شده باشد.
منبع:ایرنا
انتهای پیام /