حجم بالای نگهداری آب های آلوده و هزینه بالای نابودسازی آنها یک کشور آسیایی را به فکر رهاسازی این آب ها به بزرگترین اقیانوس جهان انداخته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، کشور ژاپن اعلام کرده است در نظر دارد هزاران تن آب حاوی ماده رادیو اکتیو تریتیوم که برای خنک کردن راکتورهای نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما مورد استفاده قرار میگیرد را در اقیانوس آرام رها کند.

نیروگاه هسته ای فوکوشیمای کشور ژاپن که درصد بالایی از انرژی برق این کشور را تامین می کرد، در اثر سونامی در ماه مارس سال 2011 غرق شد و به شدت آسیب دیده است.

از آن زمان تا به اکنون هر روز متخصصان ژاپنی حدود 300 تن آب را برای حفظ دمای راکتور و خنک نگهداشتن آن مورد استفاده قرار می دهند و به نیروگاه پمپاژ می کنند.

بررسی ها نشان می دهند، تریتیوم نوعی ماده رادیو اکتیو است که در این آب پمپاژ شده وجود دارد و کارشناسان آن را در 1000 تانکر بسیار بزرگ نگهداری کرده اند.

بسیاری از دانشمندان خواستار آزاد سازی این آب به بستر اقیانوس آرام هستند اما منتقدان اعتقاد دارند انجام این کار باعث بخش شدن مواد رادیو اکتیو می شود و باعث آسیب رسیدن به سلامت انسان ها و نابودی جمعیت آبزیان دریایی در اقیانوس آرام شود.

از بین بردن این حجم زیاد آب می تواند بسیار پرهزینه باشد و بسیاری از دانشمندان استدلال می کنند که خطرات ناشی از آزاد سازی آب حاوی تریتیوم به آب دریا بسیار کم است.

در حال حاضر فعالان ضد هسته ای و طرفداران محیط زیست در کشور ژاپن و بسیاری کشورهای دیگر مخالفت خود را با آزاد سازی این آب اعلام کرده اند.

همچنین نگرانی هایی در خصوص سلامت انسان ها وجود دارد، زیرا تریتیوم می تواند به طور مستقیم وارد بافت ها و اندام های بدن شود و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و سایر امراض کشنده شود.

هنوز دولت ژاپن به صورت رسمی آزاد سازی این آب های آلوده به آقیانوس آرام را آزاد نکرده است.


منبع: دیلی میل


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار