نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام كرد.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی كه با اصلاحاتی در جلسه مورخ هجدهم اسفندماه يكهزار و سيصد و نود و چهار به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيده است؛ در جلسه مورخ 1395/01/25 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر اين شورا به شرح زير اعلام مي‌گردد:

1- در برگزاري انتخابات به صورت الكترونيكي لازم است قانون به نحوي تدوين گردد كه زمينه شركت عموم مردم در انتخابات حتي كساني كه ممكن است آراء آنها به منزله رأي سفيد و يا به نام غير نامزدها و نظير اين دو باشد، نيز به عنوان رأي مأخوذه فراهم گردد تا موجب كاهش مشاركت عمومي نشود.

2- در ماده الحاقي 8 اگر اخلال به نحوي باشد كه بازخواني آراء از طريق صندوق الكترونيكي امكان نداشته باشد، تكليف امر مشخص نيست؛ لذا بعد از روشن شدن موضوع اظهارنظر خواهد شد.
همچنين اگر اخلال در سامانه الكترونيكي به نحوي باشد كه در بيش از يك شعبه يا كل حوزه انتخابيه و يا در يك استان يا در كل كشور ايجاد شود، حكم قضيه روشن نگرديده است؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

3- از آنجا كه در خصوص ايراد بند 5 نامه شماره 94/102/4901 مورخ 1394/10/13 اين شورا اصلاحي به عمل نيامده است لذا ايراد مذكور كماكان به قوت خود باقي است.

4- در ماده 11 الحاقي، جرم شمردن اعمال به نحو كلي و با اين اجمال و ابهام مغاير اصل 36 و بند 4 اصل 156 قانون اساسي شناخته شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار