دیابت، بیماری مزمنی که به شدت هزینه بر، پیچیده و ناتوان کننده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس مرکز بهداشت شیراز گفت: دیابت، شایع ترین بیماری غددی در جهان و بیماری مزمنی است که به شدت هزینه بر، پیچیده و ناتوان کننده است.  
دکتر عبدالحسین فرح بخش با بیان اینکه بیماری دیابت، مسئول چهار میلیون مرگ در سال است و در هر دقیقه 12 نفر به آن مبتلا می شوند افزود: در هر دقیقه، 6 نفر در اثر بیماری دیابت جان خود را از دست می دهند.
او از پیش بینی سازمان جهانی بهداشت در خصوص این بیماری گفت که برآورد می شود تعداد مبتلایان در سال 2025 میلادی به سیصد میلیون نفر در سال برسد.
دکتر فرح بخش، با هشداری دیگر نسبت به این بیماری ادامه داد: اگر چه اغلب مبتلایان به دیابت در کشورهای صنعتی، در گروه سنی مسن قرار دارند، اما در کشورهای در حال توسعه، بیشتر مبتلایان در گروه سنی میانسال، یعنی در رده سنی مولد زندگی قرار دارند.
رییس مرکز بهداشت شیراز گفت: هم اکنون تعدادی از کشورهای منطقه، شیوع دیابت نوع دو را به صورت فزاینده ای در جوانان گزارش می کنند.
او افزود: در طی سال های گذشته، تغییرات اقتصادی و اجتماعی، شامل افزایش شهرنشینی، کاهش مرگ و میر شیرخواران و افزایش امید به زندگی، افزایش سبک زندگی بدون تحرک و جهان گیر شدن چاقی، در بیشتر مناطق رخ داده که منجر به افزایش شیوع دیابت نوع دو شده است.
دکتر فرح بخش یادآور شد: برای برآورد مجموع مبتلایان به دیابت، نمی توانیم تنها روی گزارش موارد تشخیص داده شده تکیه کنیم، زیرا حدود نیمی از اشخاص مبتلا به دیابت، از بیماری خود آگاه نیستند؛ میزان بروز و شیوع دیابت در ایران مانند کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته در حال افزایش است، در سال 1386، از هر 20 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلا می شد، اما انتظار می رود در سال 1404 ، از هر هفت ایرانی، یک نفر به دیابت مبتلا شود.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار