اتاق تجارت و صنایع افغانستان ششمین نمایشگاه بین المللی افغان- ترک را با همکاری انجمن صنعت کاران و تاجران دو کشور در هتل اورانوس کابل افتتاح کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارتقای سطح روابط دوستی و تجارتی بین دو کشور خواند شده و ۴ روز به روی بازدید کنندگان باز است.

خانجان الکوزی، معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان این نمایشگاه را برای دو کشور موثر خواند و گفت که این نمایشگاه می تواند تجارت بین دو کشور، پیدا نمودن بازار برای کالاهای صادراتی افغانستان و ترکیه، آگاهی تاجران دو کشور از وضعیت بازار و شرایط سرمایه گذاری موثر باشد.

وی یاد آور شد که در این نمایشگاه ۳۵ شرکت افغان و ۲۵ شرکت ترک در ۸۷ غرفه، محصولات و خدمات خود را از قبیل مواد ساختمانی، مواد غذایی، موبل و فرنیچر، لوازم آرایشی، پوشاک، میوه خشک، لوازم برقی خانگی، و دیکوریشن را در نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

آقای الکوزی از حضور تاجران دو کشور یاد آور شد و گفت که بیش از ۶۰ تاجر و سرمایه گذار ترکی، قرغزی و قزاقی نیز در این نمایشگاه اشتراک کردند که این می تواند همبستگی تاجران دو کشور را نشان دهد.

وی تاکید کرد که کشور ترکیه در چند سال گذشته ۱۳۲ میلیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده که این تعهد این کشور را در بخش سرمایه گذاری نشان می دهد.

الکوزی از کاهش سرمایه گذاری های تاجران افغان ابراز نگرانی کرد و گفت که سرمایه گذاری تاجران افغان از ۶۰ میلیون دالر به ۱۳ میلیون دالر کاهش یافته است و این ضعف حکومت وحدت ملی را نشان می دهد.

گفتنی است که اتاق تجارت افغانستان و اتاق صنعت کاران ترکیه ۲۹ حوت ۱۳۹۱ تفاهم نامه را نیز امضا کردند که بر اساس آن برای ۱۰ سال نمایشگاه های بین المللی افغان- ترکیه را در افغانستان تدویر خواهد کرد.

در این مراسم احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در حکومت داری خوب و عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور نیز اشتراک کرده بودند که هر کدام چنین نمایشگاه هایی را برای تجارت و همبستگی تاجران دو کشور موثر خواندند.

قابل ذکر است که پنجمین نمایشگاه افغان- ترک در ماه ثور سال گذشته برگزار شده بود که در آن ۶۵ شرکت افغانستانی و ترکی اشتراک کرده بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.