رویترز گزارش داد:

خواسته‌های متفاوت آمریکا و عربستان از اجلاس ریاض

اوباما در سفر به عربستان، برای جلب رضایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تلاش خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در مطلبی نوشت: باراک اوباما در سفر روز چهارشنبه به عربستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حامل این پیام است که آمریکا متحدان عرب خود در خاورمیانه را در مقابله با ایران تنها نخواهد گذاشت. این در حالی است که ریاض و همسایگانش به احتمال زیاد وعده‌های او را باور نخواهند کرد؛ زیرا آن‌ها معتقدند آمریکا مانند سابق نسبت به متحدان خود متعهد نیست. اظهارات ماه گذشته اوباما درباره آن‌ها در مصاحبه با یک نشریه و همچنین فرصت کم باقی‌مانده از دوران ریاست او نیز در این بی‌اعتمادی مؤثر است.

تلاش‌های ریاض و متحدانش برای عقد یک قرارداد نظامی رسمی با آمریکا پیش از  اجلاس دوره قبل با شکست مواجه شد. آن‌ها این بار امیدوارند برای دریافت سامانه‌های دفاع موشکی جدید با آمریکا به توافق برسند. 

اوباما نیز امیدوار است نتیجه این سفر برقراری «صلحی سرد» میان ایران و عربستان باشد تا تنش‌ها در منطقه فروکش کند. گرچه به نظر نمی‌رسد پیامد این سفر برای هر دو طرف آمریکایی و عرب، چیزی جز رضایت نسبی باشد. 

اوباما در حالی با «ملک سلمان،» پادشاه عربستان، و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کند که سایه اختلافات بر این جلسات سنگینی خواهد کرد. یکی از کارشناسان مرکز «استیمسون» واقع در واشینگتن معتقد است خاورمیانه به اندازه گذشته برای آمریکا اهمیت ندارد. 

در پایان این مطلب آمده است: با وجود همه اختلافات، اگر اجلاس این هفته بتواند به افزایش همکاری در زمینه امنیت و اطلاعات میان کشورهای عرب و آمریکا بیانجامد، مسئله مذکور برای این کشورها یک دستاورد محسوب خواهد شد.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار