تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی 31 فروردین (19 آوریل) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور می کنیم.
 
*اولین جام رسمی رئال مادرید 
 
۱۹ آوریل ۱۹۰۵ رئال مادرید، با نتیجه یک‌ بر‌ صفر‌ اتلتیکو بیلبائو‌ را در فینال مسابقات کوپا درسو آلفونسو سیزدهم (جام پادشاه آلفونسو سیزدهم‌) شکست داد و اولین جام تاریخ خود را به دست آورد. این مسابقات هم اکنون با نام کوپا دل ری یا جام حذفی اسپانیا شناخته می شود.

این مسابقات از سال ۱۹۰۲ به مناسبت تولد پادشاه آلفونسو سیزدهم در مادرید  آغاز شد و پنج تیم در نخستین دوره آن شرکت کردند از‌ جمله بارسلونا و رئال مادرید. این دو تیم نخستین بار در نیمه نهایی همین مسابقات در می ۱۹۰۲ به مصاف هم رفتند که با پیروزی سه بر یک کاتالان ها همراه بود. 

اما در سال ۱۹۰۵ فقط سه تیم رئال مادرید، اتلتیکو بیلبائو و سن سباستین شرکت کردند که به صورت جدولی برگزار شد. هر تیم یک مسابقه را با دو تیم دیگر انجام داد و هر پیروزی دو امتیاز و هر تساوی یک امتیاز داشت.

رئال مادرید اولین مسابقه خود را در ۱۶ آوریل برابر سن سباستین انجام داد و سه بر صفر پیروز شد. سپس سه روز بعد برابر اتلتیکو بیلبائو قرار گرفت و با تک گل مانوئل پراست شکست داد و با چهار امتیاز در صدر جدول قرار گرفت و قهرمان شد. سن سباستین نیز پس از این مسابقه بیلبائو را شکست داد و دوم شد.

این جام اولین جام رسمی رئال مادرید بود و از آن زمان به بعد موفق شده ، ۱۸ مرتبه دیگر قهرمان کوپا دل ری شود.
 
*اولین بازی ملی اسطوره انگلیس
 
۱۹ آوریل‌۱۹۵۸، بابی چارلتون مهاجم ۲۰ ساله منچستر یونایتد اولین مسابقه بین المللی خود را برای تیم ملی انگلیس انجام داد. او در این بازی در برابر اسکاتلند در مسابقات قهرمانی بریتانیا به میدان رفت.

انگلیس در این دیدار با نتیجه چهار بر صفر پیروز شد که یکی از گلها را بابی چارلتون به ثمر رساند. او تا پایان دوران بازی اش ، ۴۸ گل دیگر برای تیم ملی انگلیس زد. آخرین گل ملی چارلتون در جریان پیروزی چهار بر صفر انگلیس برابر کلمبیا در یک دیدار دوستانه در می‌۱۹۷۰ زده شد.

آخرین بازی ملب چارتون در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۷۰بود که انگلیس برابر آلمان غربی که فرانس بکن بائر در آن می درخشید باخت و حذف شد. این مسابقه صد و ششمین بازی ملی چارلتون بود و در آن زمان رکورددار بازی ملی در انگلیس شد. البته بعدها  بابی مور، پیتر شیلتون و دیوید بکهام از رکورد او عبور کردند. هم اکنون شیلتون با ۱۲۵ بازی ملی در انگلیس رکورددار است.

البته بابی چارلتون تا سال گذشته با ۴۹ گل بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس محسوب می شد اما وین رونی پارسال، از رکورد وی عبور کرد و او هم اکنون با ۵۱ گل رکورددار است.

*تولد ستاره سابق برزیلی
 
۱۹ آوریل ۱۹۷۲، ریوالدو بازیکن سابق تیم ملی برزیل و برنده توو طلای سال ۱۹۹۹ متولد شد.
او فوتبالش را در سال ۱۹۹۱، در تیم سانتاکروز آغاز کرد و قبل از پیوستن به بارسلونا در سال ۱۹۹۷، در چند تیم دیگر برزیلی و اسپانیایی از جمله پالیمیراس و لارکرونیا بازی کرد.

ریوالدو در فصل اول حضورش در بارسا ۲۸ گل در همه رقابتها به ثمر رساند و به این تیم کمک کرد تا هم لالیگا و هم کوپا دل ری را فتح کند. 

آنها در فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۹ باز هم قهرمان لالیگا شدند و ریوالدو ۲۴ گل در لالیگا به ثمر رساند و پشت سر رائول ۲۵ گله قرار گرفت. در تابستان همان سال ریوالدو همراه با برزیل قهرمان کوپا آمریکا شد و در فینال دو گل از سه گل تیمش را به ثمر رساند. این موفقیت ها باعث شد تا او در آن سال برنده توپ طلا ، بازیکن سال فیفا و بهترین بازیکن جهان شود. 

او تا سال ۲۰۰۲ در بارسلونا ماند و بعد از قهرمانی با برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲، به تیم میلان پیوست.

او در فصل اولش در میلان به تنها قهرمانی اش در لیگ قهرمانان اروپا دست یافت . او پس از ترک میلان در سال ۲۰۰۴، در چندین تیم دیگر در آسیا ، یونان و برزیل بازی کرد و تا سال گذشته هنوز فوتبال بازی می کرد اما در سال گذشته و در حالی که با پسرش در یک تیم بودند، از فوتبال خداحافظی کرد.

ریوالدو با وجود تمام این افتخارات، یکی از معروف ترین و بدترین تمارض های فوتبال را در جام جهانی ۲۰۰۲ برابر ترکیه انجام داد. زمانی که او رفته بود تا ضربه کرنر را برای برزیل بزند  و منتظر توپ بود، بازیکن ترکیه هاکان اونسال، توپ را به طرفش شوت کرد. توپ به ران ریوالدو برخورد کرد اما این ستاره برزیلی، صورتش را گرفت و خودش را روی زمین انداخت. داور هم بعد از دیدن این صحنه به بازیکن ترکیه کارت قرمز نشان داد. 

برزیل با نتیجه دو بر یک ترکیه را در آن مسابقه شکست داد و در نهایت با شکست آلمان در فینال قهرمان جهان شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار