معاون اول رییس جمهور گفت: باید كاری كنیم كه بخش خصوصی در همه بخش ها متناسب با استعداد استان ها سرمایه گذاری كنند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "اسحاق جهانگیری" شامگاه دوشنبه بعد از افتتاح طرح های عمرانی و صنعتی استان كرمانشاه در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر به استان ها افزود: امسال ؛ سال اقتصاد مقاومتی، عمل و اقدام، از برنامه های مهم دولت است و بنده تلاش دارم كه به همه استان های كشور سفر كنم و هدفم از این سفرها پیگیری تصمیم های مهم اتخاذ شده دولت در اقتصاد مقاومتی است و همچنین مطمئن شویم كه این تصمیمات پیشرفت داشته و اقتصاد كشور وارد دوره رونق شده است . 

معاون اول رئیس جمهوری در این ادامه به موضوع بیكاری بعنوان اصلی ترین چالش اقتصاد ایران اشاره كرد و گفت: براساس برنامه ششم سالانه 900 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت. بنابراین اقتصاد كشور باید بتواند سالی یك میلیون شغل در كشور ایجاد كند كه این اتفاق جز با افزایش تولید داخلی و رشد سرمایه گذاری در كشور محقق نخواهد شد.

وی در ادامه به ظرفیت های استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: موقعیت ویژه استان كرمانشاه در حوزه كشاورزی، نفت و تجارت و صنایع مرتبط با آنها ممتاز است بنابراین دولت در توسعه این حوزه ها بطور جدی حمایت می كند و تلاش خواهد كرد تا با اصلاح نظام بانكی كشور منابع بانكی را در اختیار توسعه این حوزه ها قرار دهد. 

جهانگیری تاكید كرد: بازار سرمایه نیز در كنار نظام بانكی باید بتواند سرمایه مورد نیاز طرح های بزرگ را فراهم كند.

وی یادآور شد: در سال گذشته برای طرح های نفت 5 هزار میلیارد اوراق مشاركت عرضه شد كه در كوتاه ترین زمان این اوراق توسط مردم خریداری شد. باید از این شیوه ها برای طرح های استان كرمانشاه استفاده كرد تا دغدغه بیكاری برطرف شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینكه راه آهن پیش نیاز توسعه استان كرمانشاه است، تعویق افتادن راه اندازی طرح راه آهن این استان را به خاطر تنگناهای مالی و كاهش قیمت نفت در سال 94 عنوان و اظهار امیدواری كرد كه با تهیه فاینانس و خرید ریل مورد نیاز در اولین زمان ممكن این طرح راه اندازی شود.

جهانگیری در ادامه به بهره برداری از طرح های آبی كشور در استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: این طرح ها با استفاده از مجوز رهبر معظم انقلاب در غرب كشور احداث و از سال گذشته به تدریج به بهره برداری رسیده است. 

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این كه امسال اولویت هایی برای دستگاه ها و وزارتخانه ها به منظور پیشبرد طرح هایشان در سال 95 تعیین شده از رسانه ها خواست تا با پیگیری پیشرفت طرح های اولویت دار به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در زمینه پیگیری پیشرفت طرح ها كمك كنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اختلال در مرز پرویز خان گفت: ما با دولت مركزی عراق و نیز اقلیم كردستان رابطه بسیار خوبی داریم و حتما موانع و مشكلات را برطرف خواهیم كرد. در بازگشت به تهران با تماس تلفنی مكاتبه و اگر لازم باشد فرستادن نماینده مذاكره و موانع را برطرف خواهم كرد.

جهانگیری درپاسخ به سوالی دیگری درباره پرداخت خسارت به كشاورزان و دامداران سیل زده افزود: تلاش خواهیم كرد خسارت مالی آسیب دیدگان را برطرف كنیم و دولت در حوادث غیرمترقبه همواره در كنار مردم بوده و خواهد بود. 

معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس بانك مركزی درباره برجام كه تا كنون هیچ دستاوردی برای ما نداشته است ، گفت: در این باره بعد از بازگشت وی از سفر از خودشان سوال كنید، اما درباره برجام و دستاوردهای آن باید بگویم دستاوردهای ما در برجام زیاد بوده است و ما از بحث های مختلف پس از توافق هسته ای بهره برده ایم. امروز فضای همكاری در سطح بین المللی ایجاد شده است و همان گونه كه مشاهده می كنید هیات های بسیاری از اروپا و غیر اروپا به ایران می آیند تا از ظرفیت های ایران برای سرمایه گذاری استفاده كنند و از دیگر رقبا عقب نمانند.

وی ادامه داد: در برخی از امور روال عادی شده است برای مثال صادرات نفت خام و میعانات گازی به بیش از 2 میلیون بشكه رسیده است و بازارهای مختلف از نفت ایران استقبال كرده اند. حمل و نقل هوایی و دریایی ایران تسهیل شده است و در مواردی با بانك های كوچك آسیایی و اروپایی مبادلات راه افتاده و سوئیفت ایجاد شده است. 

جهانگیری با بیان اینكه در مواردی بانكها به خاطر فشارهای گذشته آمریكا با احتیاط درباره مبادلات مالی و پولی با ایران رفتار می كنند، گفت: آمریكایی ها باید از فشارها دست بردارند ما قادریم برجام را به صورت كامل اجرا كنیم و مطمئنیم طرف مقابل نیز تسهیل خواهد كرد و خواسته های ایران در برجام محقق خواهد شد. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار