به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام سید محمد باقر رضوی معاون مدرسه علمیه فیضیه به سابقه تأسیس مدرسه فیضیه خاستگاه انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: بنای اولیه این مدرسه علمیه به اول قرن ششم هجری قمری بر می گردد؛ زمانی که حضرت فاطمه معصومه(س) در قم رحلت کرده و در جوار حرم این بانو، مدرسه ای به نام «سطّی»، به معنای خانم، شکل گرفت؛ به همین دلیل این مدرسه از موقوفات حرم مطهر به شمار می رود که بعدها بنابر نظر منابع معتبر تاریخی به نام مدرسه «آستانه» تغییر اسم می دهد.
*نامگذاری مدرسه آستانه به نام فیضیه
وی با اشاره به دلائل نامگذاری مدرسه آستانه به نام فیضیه، اظهار داشت: نامگذاری این مدرسه به نام فیضیه به این دلیل بود که ملامحسن فیض کاشانی که از علمای بزرگ دوره صفویه و داماد ملاصدرای شیرازی بود، مدتی در این مدرسه تدریس میکرده و این مدرسه، محل تدریس یا محل اقامت دائمی وی در مدت اقامتش در شهر قم بوده است؛ به همین خاطر، مدرسه فیضیه در بین مردم به نام مدرسه فیض و بعدها فیضیه معروف شد و بر اساس منابع تاریخی، مباحث تجدید بنای دوم و نام گذاری مدرسه به سال (۱۲۵۵ق) بر می گردد.
معاون مدرسه علمیه فیضیه و دارالشفای قم یکی از مهمترین دلائل حضور شیخ ملامحسن فیض کاشانی در قم را روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: در این روایت آمده است: «رُوِيَ بِأَسَانِيدَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ ذُكِرَ كُوفَةُ وَ قَالَ سَتَخْلُو كُوفَةُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ يأزر [يَأْرِزُ عَنْهَا الْعِلْمُ كَمَا تأزر [تَأْرِزُ الْحَيَّةُ فِي جُحْرِهَا ثُمَّ يَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ وَ تَصِيرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِي الدِّينِ حَتَّى الْمُخَدَّرَاتُ فِي الْحِجَالِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا فَيَجْعَلُ اللَّهُ قُمَّ وَ أَهْلَهُ قَائِمِينَ مَقَامَ الْحُجَّةِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا وَ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ حُجَّةٌ فَيُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَى سَائِرِ الْبِلَادِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ حَتَّى لَا يَبْقَى أَحَدٌ عَلَى الْأَرْضِ لَمْ يَبْلُغْ إِلَيْهِ الدِّينُ وَ الْعِلْمُ ثُمَّ يَظْهَرُ الْقَائِمُ ع وَ يَسِيرُ سَبَباً لِنَقِمَةِ اللَّهِ وَ سَخَطِهِ عَلَى الْعِبَادِ لِأَنَّ اللَّهَ لَا يَنْتَقِمُ مِنَ الْعِبَادِ إِلَّا بَعْدَ إِنْكَارِهِمْ حُجَّ/ زمانى امام صادق(ع) شهر كـوفه را ياد كرد و فرمود: در آينده كـوفه از مـومنان خالـى مى شـود و علـم و دانـش بـدان پشت مى كند همچنانكه مار در لانه خـويـش پشت مـى كند. آنگاه علـم در شهرى به نام قـم ظاهـر وآنجـا معدن علـم و فضليت مى شـود به طورى كه ديگر به روى زميـن كسى كه به امور دينى آگاه نباشد, پيدا نمـى شـود. در آن زمان حتـى زنان پرده نشيـن هـم از مسايل دينـى آگاهـى دارنـد. و ايـن هنگام نزديك شـدن ظهور قائم ماست. درآن هنگام خداوند قـم و ساكنانش را قائم مقام حجت قرار مى دهد. و اگر چنين نباشد, زميـن ساكنان خود را فرو مى برد و ديگر بر روى آن حجتـى باقـى نخـواهد ماند. در آن عصر علـم از قـم به ديگر نقاط جهان در شرق و غرب جارى مـى شـود. لذا حجت خدا بر مـردم تمام مـى گردد به گـونه اى كه ديگـر كسـى يافت نمـى شـود كه دستـورهاى دينـى و علـم الهى بـدو نرسيده باشد. آنگاه قائم (ع) ظهور مى كند و وسيله انتقام و خشـم خـداوند بر بنـدگان مـى گردد; چـون خـداونـد از مردم انتقام نمـى گيرد مگر بعد از آنكه حجت را انكـار كننـد».
*ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به فیضیه
حجت الاسلام رضوی با اشاره به ورود امام راحل(ره) به مدرسه علمیه فیضیه، ابراز داشت: این مدرسه با ورود امام خمینی(ره) در سال 1301 شمسی و اقامت درحجره20 و بعد ها 23 و دوباره حجره 20، حیات دوباره ای به خود گرفت و این عالم جلیل القدر و فقیه وارسته تا سال 1325 در این حجره ساکن و به تعلیم، تعلم و تربیت شاگردانی مانند آیت الله شهید مطهری(ره) می پرداختند.
*تشکیل هیأت مدیره مدرسه فیضیه با تصمیم امام (ره)
وی خاطرنشان ساخت: بعد از ورود امام(ره) به این مدرسه، ایشان به همراه مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی(ره) تصمیم بر تشکیل هیأت مدیره ای گرفتند تا از این طریق مدرسه اداره شود که بر این اساس، هیئت مدیره شش نفره متشکل از امام خمینی(ره)، آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، افتخاری گلپایگانی، فاضل لنکرانی، شیخ جلال طاهری، سید محمد ابطحی و شمس گلپایگانی تشکیل و حجت الاسلام و المسلمین حسین ملکا، به عنوان مدیر مدرسه فیضیه انتخاب شد.
*حمله رژیم شاهنشاهی به مدرسه فیضیه
معاون مدرسه علمیه فیضیه با اشاربه به دو حمله عوامل رژیم شاهنشاهی به این مدرسه، تصریح کرد: نخستین حمله در دوم فروردین ماه سال1342 مصادف با شهادت امام صادق(ع) و حمله دوم در هفدهم خرداد ماه سال 1354 اتفاق افتاد که پس از این واقعه و با تصمیم هیأت مدیره، درب های مدرسه علمیه فیضیه تا پیروزی انقلاب بسته شد.
*شرح حادثه حمله عوامل شاهنشاهی به مدرسه علمیه فیضیه
حجت الاسلام رضوی به شرح حادثه حمله به فیضیه پرداخت و گفت: همه ساله مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی مراسمی در روز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه با حضور طلاب و مردم می گرفتند که پس از رحلت مرجع بزرگ آیت الله بروجردی، رژیم با طرح و اهدافی از قبل تعیین شده، رفراندومی را در ششم بهمن سال 1341 به عنوان لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی و نیز لوایح شش گانه و انقلاب سفید به تصویب می رساند. امام راحل پس از مطالعه این لایحه، مشاهده می کنند که به ضرر جامعه اسلامی و به نفع غرب و ایادی آنها در داخل کشور است؛ به همین دلیل، اقدام به اعتراض به این لوایح کرده و آن را انقلاب سیاه جامعه اسلامی می نامند.
وی ادامه داد: از آن طرف، شاه برای جلوگیری از این اعتراضات برای رایزنی بیشتر و گرفتن موافقت از روحانیت وارد قم شده؛ ولی مورد استقبال علما و حتی تولیت حرم که آن زمان منصب حکومتی بود، قرار نمی گیرد و این مسئله موجب عصبانیت و خشم رژیم شده و سپس شاه سخنرانی شدید الحنی علیه روحانیت در آن روز انجام می دهد و چون امام راحل با حرکت انقلابی و به موقع خود جلوی این لایحه را گرفته و اجازه ندادند در جامعه اسلامی اجرا شود، شاه تصمیم گرفت به هر نحو انتقام این قضیه را از روحانیت بگیرد؛ به همین دلیل عوامل و کماندوهای رژیم در ساعت 16 روز شهادت امام صادق(ع) به صورت مخفیانه و با لباس مبدل در حالی که زیر لباس چاقو، قمه و دیگر ابزار داشتند، وارد جمعیت شرکت کننده در مراسم روز شهادت در فیضیه شده و به ضرب، شتم و شکنجه طلاب اقدام کرده و حتی برخی از طلاب را از بالای حجره به پایین مدرسه و داخل رودخانه پرتاب می کنند.
معاون مدرسه علمیه دارالشفاء قم افزود: مهمترین شهید روحانی که یادش برای همیشه در تاریخ حادثه حمله به فیضیه در سال42 ماندگار شد، «حجت الاسلام سید یونس رودباری» بوده است که در آن روز در مدرسه فیضیه حضور داشت و به شهادت رسید.
حجت الاسلام رضوی یادآور شد: بدتر از همه اینکه در آن روز عوامل رژیم، قرآن و مفاتیح و هر چه به دستشان رسید، آتش می زدند و از این طریق نفرت خود را به روحانیت و بلکه با اسلام ناب محمدی نشان دادند و در حقیقت حادثه فیضیه سبب شد مردم جامعه چهره خبیث رژیم را مشاهده کنند که آنها با اسلام مشکل دارند نه با روحانیت.
*بیانیه شدید اللحن امام خمینی(ره) به شاه
وی اظهار داشت: به دنبال این حادثه، امام خمینی(ره) در 13 فروردین سال 42 که مصادف با روز عاشورا نیز بود، عزای عمومی اعلام کرده و اعلامیه و بیانیه تندی علیه رژیم صادر می کند.
معاون مدرسه علمیه فیضیه ابراز داشت: امام راحل(ره) در قسمتی از آن اعلامیه در وصف طلبه شهید رودباری می فرماید: «مگر سید مظلوم ما چه کرده که او را کشتند»؛ در واقع باید گفت که شعله های قیام و پیروزی انقلاب در همان تاریخ از فیضیه شروع و بعدها به اوج خود رسید.
حجت الاسلام رضوی خاطرنشان ساخت: متأسفانه به دلیل شرائط آن زمان، آمار دقیقی از شهدا، کشته ها و زخمی ها در دست نیست و جایی نیز ثبت نشده است؛ چراکه بسیاری از طلاب از پشت مدرسه به داخل رودخانه پرت شده و بعضی ها نیز با جراحت به خانه و بیمارستان انتقال داده شدند.
*یکی از مهمترین برکات سفر مقام معظم رهبری به قم
وی در بخش دیگر از این مصاحبه به امکانات موجود در مدرسه علمیه فیضیه اشاره کرد و گفت: این مدرسه دارای کتابخانه ای قدیمی بود که پس از پیروزی انقلاب و در سفر رهبر معظم انقلاب به قم در سال ۱۳۷۴، ساختمان جدیدی برای آن در قسمت شمال شرقی همراه با سالن اجتماعات تأسیس و هم اکنون به نام کتابخانه آیت الله حائری شناخته میشود و آن کتابخانه قدیمی نیز در حال حاضر تبدیل به مَدرس شده است.
معاون مدرسه علمیه دارالشفاء قم تصریح کرد: اینکتابخانه به دنبال توسعه جدیدی که در دوره رهبری آیت الله العظمی خامنهای در کتابخانه روی داد، دارای بخش های جدیدی همچون: مخزن کتاب های خطی، مخزن کتاب های چاپی، بخش امانی، بانک پایان نامه و بانک اطلاعات دیجیتال شده است.
حجت الاسلام رضوی ادامه داد: همچنین این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه عمومی و سالن مطالعه محققین است که در حال حاضر به مسئولیت جناب آقای حسن رجبیان اداره شده و در حقیقت می توان این کتابخانه را از مهمترین برکات سفر معظم له به قم در آن سال عنوان کرد.
*برگزاری 282 کلاس درس در طول شبانه روز
وی به کلاس های مدرسه علمیه فیضیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 282 کلاس درس در موضوعات فقه، اصول، خارج فقه و اصول و تفسیر و ... از ساعت 7 صبح تا نماز مغرب و عشاء و با حضور 230 استاد در این مدرسه برگزار می شود.
*خاطره ای از مرحوم استاد مسلم قلی پور گیلانی
حجت الاسلام رضوی به خاطره ای از مهاجر الی الله، مسلم قلی پور گیلانی اشاره و ابراز داشت: ایشان در این مدرسه تدریس فقه و اصول داشته و پیش از عزیمت به مکه به دفتر آمده و پس از کلی صحبت، نوعی خداحافظی خاص میان ما صورت گرفت و با همان خنده های همیشگی از پیش ما برای همیشه رفت که مهمترین آثار این شهید، تلخیص های ایشان در مباحث فقهی و اصولی می باشد.
وی با اشاره به اینکه 100 حجره در مدرسه فیضیه وجود دارد، خاطرنشان ساخت: حجره 20 امام خمینی(ره) و حجره 85 شهید مطهری(ره) و آیت الله مرعشی نجفی از حجره های معروف این مدرسه است که در حال حاضر نیز آیت الله خاتمی و برخی از اساتید نیز در آن حجره دارند.
وی در پایان به دروس اخلاق مدرسه علمیه فیضیه اشاره و اظهار داشت: درس اخلاق مرحوم آیت الله مشکینی و مرحوم آیت الله اشتهاردی از مهمترین دروس اخلاق در گذشته بود که شرکت کنندگان بسیاری نیز داشت و در حال حاضر نیز آیت الله حائری شیرازی در روزهای پنج شنبه و آیت الله خرازی در شب پنج شنبه درس اخلاق می گویند.