دارای چند مدرسه ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که دبستان مهرگان یکی از آن‌ها است.

 به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛ این مدرسه سال ۱۳۲۶ از سوی معماران انگلیسی ساخته شده و در زمان سلسله پهلوی و بر اساس نوشته سر در ورودی هدیه‌ای از سوی شرکت سهامی نفت انگلیس و ایران به اداره فرهنگ آبادان می‌باشد.
 معمـاری این مدرسـه به سبـک انگلیسـی بـوده و دارای حیاطـی وسیع وساختمانی دو طبقــه می‌باشد.
این مدرسه دارای چهار پله و چهار ورودی که در حال حاضر از دو ورودی آن استفاده می‌شود. در تمامی ساختمان در یک ردیف ستون‌های همسان وجود دارد، در پیش آمدگی بالکن آن شیارهای زیبائی که از سوی معماران ایرانی انجام شده، به چشم می‌خورد.
 مصالح مصرفی شامل آهن و آجر می‌باشد و در مجموع ۴۳ اتاق دارد. دبستان مهرگان جزو پنج مدرسه‌ای است که شرکت نفت ساخت و به آموزش و پرورش آبادان تحویل داد و این مدرسه ۲۲ کلاس و به همین تعداد انبار و ۱۸ دستگاه حمام دارد.
به گفته کار‌شناسان معماری، کلاس‌های این دبستان کاملاً استاندارد ساخته شد و خانه‌های اطراف مدرسه نیز مربوط به کادر اداری مدرسه است.
 این منازل به آموزش و پرورش داده شده بود تا مدیر، معاون و معلمان مدرسه به محل کار خود نزدیک باشند و بر آن اشراف داشته باشند. مدرسه مهرگان درهای ورودی و خروجی متعددی دارد تا دانش‌آموزان به سرعت بتوانند از آن وارد یا خارج شوند و کتیبه‌هایی با زمینه آبی لاجوردی دور تا دور مدرسه نقش بسته‌اند که زیبایی خاصی به آن می‌بخشند.
 هر ردیف از کلاس‌های طبقه دوم را پله‌هایی کوتاه و پهن به حیاط مدرسه می‌رساند که بنا به قول کارکنان با سابقه مدرسه به دلیل استاندارد بودن پله‌ها هیچ‌گاه شاهد افتادن کسی از آن‌ها نبوده‌اندپنجره‌های کلاس‌ها هم طوری طراحی شده‌اند که به وسیله چند شیشه کوچک پوشیده می‌شوند تا در صورت شکسته شدن، نیاز به تعویض کل شیشه نباشد.
 در مصالح این ساختمان هم از مصالح استاندارد استفاده شده به طوری که با گذشت سال‌ها هنوز بتن آن استحکام و مقاومت لازم را دارد. ستون سنگی کنار پله‌ها کاملا گرد شده و هیچ دیوار و ستون زاویه‌دار تیزی دیده نمی‌شود.
 حتی پیشخوان بوفه مدرسه کاملا گرد است تا دانش‌آموزان دچار آسیب نشوند. همچنین کلاس‌ها طوری طراحی شده‌اند که با نور خورشید روشن شوند. تهویه مناسب فضای کلاس‌ها، وجود مخزن آب بزرگ در قسمتی از حیاط مدرسه که محل ذخیره آب بوده و زنگ قدیمی مدرسه از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان به حساب می‌آید.
چند ده هزارنفر دراین دبستان تاریخی خواندن و نوشتن آموختند و به دبیرستان ودانشگاه راه یافتند.
این مدرسه در یکی از خیابان‌های قدیمی آبادان قرار دارد و یکی از شش مدرسه‌ای است که در این شهر و در سال ۸۲ با شماره ۸۳۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 اکنون بخشی‌هایی از دو سردر‌ تاریخی این مدرسه ترک برداشته یا ریخته و روی پیکر دیرینه آن نیز دیوارنویسی شده است.
 پشت سردر جنوبی نیز فضای خالی و بدون استفاده وجود دارد، انواع زباله روی هم انباشته شده که بوی بد آن حریم فرهنگی این بنای ارزشمند که در فهرست میراث ملی جای دارد را تحت شعاع قرار داده است.
دیوارهای شمالی و اطراف در اصلی با سیمان سفید پوشانده شده و اکنون اثری از آجرهای نظامی آن دیده نمی‌شود.
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.