کارگردان «ملکه» از نپرداختن به برخی موضوعات در سینما ابراز خجالت کرد و مشکلات سینمای کنونی را مورد ارزیابی قرار داد.

محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پخش تبلیغات ماهواره‌ای و عواقب آن در درازمدت گفت: هر فیلمی برای فروش نیاز به تبلیغات دارد. درست این است که در داخل فضای تبلیغاتی برای بسیاری از فیلم‌ها آماده و به آن‌ها کمک شود و پسندیده نیست با شبکه‌هایی که با ما زاویه دارند و ما نیز با آن‌ها به نوعی زاویه داریم، در خصوص تبلیغات به تعامل برسیم.
 
وی ادامه داد: ما باید بپذیریم تمام فیلم های ما در این سرزمین به وسیله فرزندان همین سرزمین که برای فیلمساز ‌شدن آن‌ها، هزینه و وقت صرف شده ساخته می‌شود پس باید راه میانه‌ای برای تبلیغات آثار پیدا کرد. 
 
این کارگردان در خصوص حال و هوای این روزهای سینما عنوان کرد: امروز ما از سینمای استاندارد فاصله گرفتیم. وقتی می‌گوییم سینمای استاندارد یعنی سینمایی که در تمام دنیا یک الگو و شاخصه‌ای دارد. از یکسری آلات و ابزار و امکاناتی استفاده می‌کند. در نتیجه به محتواهای استانداردی می‌رسند که ما از آن فاصله داریم.
 
این کارگردان عنوان کرد: فیلم‌های ما به دلیل شرایط بودجه و... گلخانه‌ای شده‌اند. برای اینکه با سرمایه کمی به تولید برسند از بسیاری مسائل که شکوه را به پرده سینما منتقل می‌کند، پرهیز می‌کنند. قصه‌پردازی‌های ما دم دستی شده. مهمترین گونه‌های ما در حال فراموشی است. شما بگویید گونه دفاع مقدس به کجا و چه وضعی رسیده؟ خجالت می‌کشم وقتی شهیدی را از سوریه می‌آورند یا بسیاری از دوستان قدیمی ما به خاطر جراحات دوران جنگ به شهادت می‌رسند و نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم و فیلمی را در موقعیتی که قرار دارند، بسازیم.
 
کارگردان «ملکه» ادامه داد: وقتی صحبت از مدافعان حرم می‌شود چگونه می‌توان فیلمی ساخت، در صورتی که پولی در بساط نیست؟ چگونه می‌شود فیلمی ساخت که حتی حاضر نمی‌شوند طرح شما را بخوانند و یا اصلا به حرف‌های شما در این زمینه گوش دهند؟ 
 
باشه آهنگر افزود: گونه کودک و نوجوان ما بیش از دو دهه است در شرایط خوبی به سر نمی‌برد، گونه تاریخی شرایط خوبی ندارد، گونه اجتماعی ما به اطلاعات و محتوای روزنامه‌ای رسیده و خبرهای روزنا‌مه‌ای در شرایط اجتماعی فعلی به فیلم تبدیل می‌شود که با گذشت یک سال کهنه خواهد شد.
 
این کارگردان اضافه کرد: اگر همه چیزفراهم باشد، فرآیند ساخت فیلم در شرایط فعلی در ایران از زمان ایده تا رسیدن به اولین سکانس روی پرده حدود دو سال زمان می برد. لذا در این دو سال، فرآیند شبکه‌های اجتماعی، خبرهای روزنا‌مه‌ای و اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد به کهنگی می‌رسد؛ چون مدام با خبرهای جدید، نو می‌شود. پس برای سینما حتی در گونه اجتماعی شما باید ایده‌هایی داشته باشید که حداقل پنج سال جلوتر از تماشاگر حرکت کند.
 
کارگردان «فرزند خاک» بیان کرد: از طرفی خوشحالم که چراغ سینما به وسیله فیلم‌های طنز ما روشن است. بسیاری از فیلمسازان ما با شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. تهیه‌کننده در بساط ندارند، دولت پولی برای این شرایط در اختیار ندارد یا می گوید ندارم! با این شرایط چراع سینما روشن مانده و من به نوبه خودم تشکر می‌کنم اما آن گونه‌های اصلیمان به فراموشی سپرده شده است.
 
باشه آهنگر در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: فراموش شدن گونه‌های اصلی در سینما، بزرگترین خطر برای سینمای شریف ماست. سینمایی که به ساده‌زیستی، محتوای انسانی وارزشمند در دنیا معروف شده بود، الان شرایط مناسبی ندارد.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار