رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با شهرنشینی و جابه‌جایی از روستا به شهر با تغییراتی در سیمای بیماری‌ها مواجه هستیم و در کنار آن دیابت در خوزستان از 15 درصد به 20 درصد در حال افزایش می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسماعیل ایدنی هدف نهایی نظام‌های سلامت در سراسر جهان را افزایش طول عمر با کیفیت خدمات سلامت برای مردم عنوان کرد و گفت: به مرور زمان تأثیر مدیریت صرف خدمات بهداشتی درمانی بر ارتقاء سلامت محدودتر می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی مسائل کلان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اقلیمی از عوامل مؤثر بر سلامت هستند اظهار داشت: هفته سلامت فرصت بسیار خوبی است تا اهمیت و جایگاه سلامت را تبیین کرده و مشارکت مردم و نهادهای فرابخشی حاکمیتی، مردمی و اجرایی را در مقوله سلامت جلب کنیم.

ایدنی بیان کرد: با شهرنشینی و جابه‌جایی از روستا به شهر با تغییراتی در سیمای بیماری‌ها مواجه هستیم، بیماری‌هایی مانند قلبی و عروقی، دیابت، سندروم‌های متابولیک، سرطان‌ها، سوانح و بیماری‌های تنفسی و همچنین گروه بیماری‌های باز پدید مانند آنفولانزا و بیماری‌های عفونی دیگر، که تمام این‌ها سبب بیشترین میزان از دست رفتن در کشور می‌شود و راه‌کار آن اصلاح الگوی زندگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در رابطه با شیوع دیابت و عوارض آن در جمعیت استان اذعان داشت: این بیماری در تمامی سطوح جهانی، ملی و استانی رو به افزایش است و شیوع آن در استان از 15 درصد به 20 درصد رسیده که نشان می‌دهد کنترل مناسبی بر عوامل ایجاد کننده آن نداشته‌‌ایم و مهم‌ترین عامل پیشگیری از آن اصلاح روش زندگی است.

وی تأثیرات سوء توسعه ناهمگن را در استان مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: باید مدیران دستگاه‌ها اهمیت سلامت بر توسعه پایدار را مد نظر قرار دهند و نباید منابع اقتصادی خاص که در استان  قرار دارد تهدید کننده سلامتی آحاد جامعه شود، بسیاری از تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد منجر به ترک و مهاجرت از فضای استان می‌شود.

این مقام مسئول در پایان مشارکت‌طلبی مردم در راستای توجه به سلامت و پیشگیری را برای داشتن جامعه سالم را بسیار با اهمیت خواند و بیان داشت: بدون همکاری مردم و خود مراقبتی تمامی آحاد نمی‌توانیم اهدافمان را در حوزه سلامت تحقق بخشیم.

گفتنی است برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده به‌ منظور اجرا در هفته سلامت در واحدهای وابسته علوم پزشکی انجام خواهد شد و مهم‌ترین آن فستیوال «من و دیابت» است که با همکاری شهرداری اهواز در 8 منطقه با ایستگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در معرض عموم قرار خواهد گرفت و با زنگ سلامت در اولین روز این برنامه‌ها افتتاح می گردد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.