60 كودك مبتلا به اوتيسم شناسایی ولی آمار واقعي كودكان اوتيسمي بيش از اين آمار است.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، و به گفته رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائي آذربايجان غربي : براي شناسايي كودكان اوتيسمي بايد كارهاي تخصصي و باليني انجام شود كه در اين زمينه همكاري اولياء با مسئولان امر بسيار ضروري است.
عيسي محمدي افزود: از مجموع كودكان شناسايي شده در سطح استان 42 نفر از آنها هم اكنون تحت پوشش آموزش هاي مدارس استثنايي قرار دارند.
محمدي ادامه داد: پيش بيني شده است كار غربالگري و شناسايي اين كودكان در سال آينده با كمك افراد متخصص و همكاري اولياء انجام شود.
وي گفت: با اجراي طرح غربالگري، پيش بيني مي شود تعداد كودكان اوتيسمي آذربايجان غربي به بيش از 70 نفر افزايش پيدا كند.
درخودماندِگي يا اوتيسم Autism نوعي اختلال رشدي (از نوع روابط اجتماعي) است كه با رفتارهاي ارتباطي و كلامي غيرطبيعي مشخص مي‌شود.
علائم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز مي‌كند و علّت اصلي آن ناشناخته‌است.
اين اختلال در پسران شايعتر از دختران است كه وضعيت اقتصادي، اجتماعي، سبك زندگي و سطح تحصيلات والدين نقشي در بروز درخودماندگي ندارد.
اين اختلال بر رشد طبيعي مغز در حيطه تعاملات اجتماعي و مهارت‌هاي ارتباطي تأثير مي‌گذارد.
كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتيسم، در ارتباطات كلامي و غيركلامي، تعاملات اجتماعي و فعاليت‌هاي مربوط به بازي مشكل دارند.
وي همچنين از راه اندازي نخستين مدرسه اختصاصي كودكان اوتيسمي در شهرستان اروميه در آينده خبر داد و اضافه كرد: اين مدرسه كه مختص كودكان اوتيسمي خواهد بود قرار است با همكاري اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي در اروميه راه اندازي شود و به تدريج در صورت مهيا شدن امكانات لازم در ساير شهرستان ها نيز پيگيري شود.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنائي آذربايجان غربي از وجود 96 مركز آموزشي استثنايي كددار در آذربايجان غربي خبر داد و اظهار كرد: در اين مراكز هم اكنون دو هزار و 156 نفر دانش آموز تحت پوشش آموزش و يادگيري هستند.
وي ادامه داد: 680 نفر پرسنل در مدارس استثنايي سطح استان آذربايجان غربي فعاليت دارند كه از اين تعداد 480 نفر پرسنل آموزشي، 59 نفر پرسنل توانبخشي، 88 پرسنل اداري، 53 نفر پرسنل خدماتي هستند.
محمدي با اشاره به اينكه كمبود فضاي فيزيكي از چالش هاي پيش روي آموزش و پرورش استثنايي در استان است افزود: اميد مي رود كه با همكاري سازمان نوسازي و تجهيز مدارس و همچنين خيرين مدرسه ساز كمبود فضاي مدارس استثنايي جبران شود.
وي مهم ترين برنامه هاي آموزش و پرورش استثنايي در سال آينده را جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل عنوان كرد و گفت: تاكنون تعداد 111 كودك استثنايي بازمانده از تحصيل در استان شناسايي شده اند.
دو هزار و 156 دانش آموز استثنايي در استان آذربايجان غربي وجود دارد كه از اين تعداد يك هزار و 345 نفر دانش آموز پسر و 811 نفر دانش اموز دختر است.
در آذربايجان غربي 469 كلاس براي دانش اموزان استثنايي استان تشكيل شده كه از اين تعداد 337 كلاس تك پايه و 132 مدرسه چندپايه است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.