برای اولین بار یزد، سه عنوان نخست از چهار عنوان حوزه ثبت آثار ملی کشور را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزدگفت :طبق کارنامه ارسالی از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، استان یزد در حوزه ثبت آثار و تعیین حرایم حفاظتی در سال 94 رتبه نخست کشوری را کسب نمود.

محسن ذاکری نیا افزود: باتوجه به اینکه ثبت آثار و تعیین حرایم از مهم ترین اقدامات قانونی برای پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی و از وظایف مسلم قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، استان یزد نیز همگام با سایر استانها هرساله با پیگیری ثبت آثار شاخص و با ارزش، گامی مثبت در راستای حفظ میراث کشورمان برداشته است.

وی گفت: طبق کارنامه ارسالی از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور، آثار ثبت شده استانها در سال 94 در چهار مبحث آثار غیرمنقول، میراث طبیعی، میراث ناملموس و تعیین حریم با یکدیگر مقایسه گردید.
این مقام مسئول گفت : استان یزد توانست در سه مبحث آثار غیرمنقول، میراث ناملموس و تعیین حریم از میان کلیه استانها رتبه نخست و در مبحث میراث طبیعی رتبه دوم را کسب نماید.

وی ادامه داد: تعداد یکصد و بیست و دو اثر ناملموس در کل کشور در سال 94 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند که از این میان پانزده اثر متعلق به استان یزد می باشد و از این مجموعه دوازده مورد آن مربوط به مراسم مذهبی استان، یک مورد آیین زرتشت، دو مورد در حوزه صنایع دستی و یکی نیز در حوزه شیرینی سازی سنتی می باشد و پیش بینی می شود در سال آینده حدود سی اثر معنوی دیگر از استان یزد در فهرست آثار ملی ثبت شود.

ذاکری نیا پنجاه و دو اثر از میان دویست و هجده اثر غیرمنقول ثبت شده در کشور را نیز از آثار غیرمنقول ثبت شده استان یزد در سال 94 دانست و افزود: این مجموعه آثار شامل سی و هشت خانه، یک خانه ـ باغ (کوشک)، دو آب انبار، سه قلعه، یک کاروانسرا، یک حمام و شش بنای مذهبی می باشند و شاخص آنها مجموعه بوستان ناجی است که از نظر معماری یکی از ابنیه شاخص دوره پهلوی می باشد و امید است در سال آینده حداقل یکصد اثر تاریخی استان در رده آثار ملی کشور به ثبت برسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: با تعیین حریم تعداد چهل و پنج بنای تاریخی علاوه بر کسب رتبه اول پس از سالها، مجدداً بحث تعیین حریم آثار استان با جدیت شروع و این روند ادامه خواهد داشت که امید است در سال آینده این رقم به پنجاه حریم برسد، همچنین عمده ترین ابنیه تعیین حریم شده عبارتند از : تعیین حریم باغ های جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز، قلعه مروست، مسجدجامع ابرکوه و قلعه خویدک.

به گفته وی: با ثبت هشت اثر طبیعی جایگاه استان در کشور به رتبه دوم ارتقا یافت که این تعداد متشکل از یک آبشار دائمی، سنگ آبهای رسوبی، چهار درخت کهنسال و دو مورد ریگزار است که شاخص این آثار آبشار دائمی و چشمه های دره آب شور ندوشن مربوط به دوره چهارم زمین شناسی می باشند و در برنامه سال آینده ثبت حدود سی اثر طبیعی در دستور کار واحد ثبت این اداره کل قرار دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار