رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: نخست وزیر کشور هند به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

نخست وزیر کشور هند به زودی به ایران می‌آید/ همکاری‌های ایران و روسیه در آغاز راه است
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه هند در جمع خبرنگاران در خصوص روابط میان دو کشور اظهار داشت: ایران و هند روابط و همکاری‌های خوبی در سطح منطقه و فرا منطقه دارند و البته هند به عنوان یک کشور با ظرفیت نیاز به انرژی ایران دارد و می‌توانیم بدون هیچ محدودیتی حجم روابط را گسترش دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اعلام این خبر که نخست وزیر هند به زودی به ایران خواهد آمد، گفت: در سفر وزیر امور خارجه هند به ایران تفاهم‌های مهمی برای برقراری امنیت در منطقه میان دو طرف صورت گرفته است، قبل از این سفر هییت‌های مختلفی بین دو کشور جابه جا شده و زمینه همکاری های مشترک را فراهم کردند و سفر نخست وزیر هند به ایران می‌تواند نقطه‌ عطفی میان دو کشور باشد.

وی درباره همکاری ترانزیتی میان ایران و هند و نهایی شدن خط ترانزیت چابهار سن پترزبورگ اظهار داشت: در سفر وزیر امور خارجه هند به ایران درباره همکاری های ترانزیتی بین ایران و هند و انتقال کالا از هند به ایران و افغانستان و بلعکس و همچنین تبادل کالا به آسیای مرکزی و در نهایت با کل کشورهای مستقل مشترک المنافع تبادل نظر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه افزود: ما درباره نهایی شدن خط ترانزیت بین چابهار تا جمهوری آذربایجان سنپترزبورگ و شمال روسیه بحث‌های خوبی را انجام دادیم و کشور این آمادگی دارد که در بندر چابهار سرمایه گذاری کند که مقدمات این کار نیز فراهم شده است.

ولایتی در مورد تحویل سامانه موشکی اس 300 و همکاری‌های بین تهران و مسکو بیان کرد: تحویل سامانه اس 300 به ایران نشان دهنده این موضوع است که همکاری میان ایران و روسیه بحثی جدی است و قرارداد تحویل این سامانه از قبل بسته شده بود، که این امر می‌تواند به دفاع موثر ایران در برابر تهاجمات احتمالی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در آغاز راه است، ادامه داد: همکاری با روسیه که موجب به شکست نشاندن داعش و تروریست‌ها در سوریه شد، بسیار اهمیت داشت چرا که ما با گسترش روابط با روسیه آینده روشنی پیش بینی می‌کنیم و همچنین همکاری‌های ما کمک بسیار خوبی در برقراری صلح و امنیت در منطقه است. 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در مورد برقراری امنیت برای حجاج در عربستان تاکید کرد: دولت عربستان به عنوان متولی حج باید امنیت لازم برای حجاج  را بدون در نظر گرفتن ملیت آنها برقرار کند، امیدواریم که گفتگوهای دو طرف به نتایج مثبتی برسد تا حجاج ایرانی در کمال آرامش و اطمینان بتوانند این فریضه مهم را در زمان مقرر انجام دهند.

ولایتی درباره سفر رئیس جمهور به ترکیه و دستاوردهای این سفر گفت: سفر روحانی به ترکیه حائز اهمیت بود چرا که ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند و رابطه‌ی برادرانه‌ای را از گذشته تا به امروز داشته‌اند، البته گاهی مشکلاتی پیش می‌آید اما تدبیر دو دولت موجب می‌شود تا این مشکلات حل شوند؛ سفر روحانی به جا بود که هم در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی شرکت و هم با مقامات ترکیه‌ای دیدارهای دو جانبه انجام دادند.

وی افزود: هدف برخی از کشورها مثل کشور عربستان سعی می‌کردند تا اختلالاتی را ایجاد کنند تا مانع از سفر رئیس جمهور و دیدارهای او شوند که این کار بی اهمیت آنها به نتیجه نرسید.

ولایتی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: آنچه در این سفر اهمیت داشت، همکاری میان کشورهای اسلامی با میزبانی کشور ترکیه بود، این میزبانی انگیزه مضاعفی را به وجود آورد تا رئیس جمهور کشورمان به این سفر برود. سفر روحانی به ترکیه و دیدارهایش باعث استحکام بخشیدن به روابط دو کشور شد.

انتهای پیام/


 
برچسب ها: ولایتی ، سامانه ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
دکترولایتی مردشریفیه هرمسولیتی داشته باشه برازندشه سلام دکتر
آخرین اخبار