بلاتکلیفی بین رفتن و نرفتن

چند وقت پیش بود که بانگ افزایش مدت زمان سربازی در کشور زده شد و اضطراب و نگرانی چشم انتظاران سربازی را دوچندان کرد چرا که همین چشم انتظاران همیشه در پی این بودند که همان مدت زمان قبلی نیز به گونه ای کاهش پیدا کند تا کمتر خدمت کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مدیر امور مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با افزایش خدمت سربازی گفت: قانون جدید افزایش خدمت سربازی از اواخر 1392 اجرایی می شود و افرادی که در سال 90 به خدمت اعزام می شوند در مشمول مقررات این سال هستند و در صورت افزایش مدت خدمت این موضوع شامل آنان نمی شود.

وي همچنین گفته است که مرحله اخطار به مشمولان غایب از طریق کلانتریها و دستگیری افرادی که با توجه به اخطار اولیه خود را معرفی نکرده اند نیز شروع شده است.

کمالی تاکید کرده است که مشمولان غایب حق ادامه تحصیل ندارند و می گوید در موارد استثنایی سازمان وظیفه عمومی می تواند با تشکیل کمیسیون وضعیت دانشجویان را بررسی کند و برای افرادی که به دلیل مشکلاتی موفق به اتمام تحصیل خود نشده اند اما در مدت محدود قادر به اتمام تحصیل خواهند بود با حفظ وضعیت غیبت به مدت یک یا دو ترم اجازه ادامه تحصیل را صادر کند.

این گزارش حاکی است که افزایش خدمت سربازی حتی رسانه های خارج از کشور را نیز درگیر و آنان را وارد عمل کرده است چراکه بر این باورند با اجرای قانون جدید خدمت وظیفه عمومی از سال 1392 بانکهای ایران تنها می توانند به کسانی خدمات ارائه دهند که به سربازی رفته یا معاف شده باشند.

بر اساس این گزارش، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش مدت زمان سربازی از 18 ماه به 24 ماه اظهار داشت: اجرای این طرح باعث کاهش انگیزه و فرار از خدمت سربازان از خدمت وظیفه عمومی شده و ما خواستار افزایش کیفیت دوران سربازی و ارجحیت آن بر کمیت این دوران هستیم.

و این در حالی است که تعدادی از مشمولان سربازی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران اظهار داشتند که وضعیت ما به صورت نامشخص و نامعلوم است و ما نمی دانیم که باید در رابطه باخدمت سربازی یا برای ثبت نام دانشگاه اقدام نماییم و در وضعیت نامشخصی به سر می بریم.

شایان ذکر است، که افزایش زمان خدمت سربازی راه مناسبی برای شرایط روز جامعه نیست و ممکن است تبعات منفی بسیاری را به دنبال داشته باشد کاش قبل از تصویب این قانون به بازتابهای آن نیز کمی توجه می شد./ز

گزارش از مریم جعفری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار