عضو گروه پژوهشی «بهینه سازی تولید و فرآوری عناب، زرشک و زعفران» جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت:این سه محصول استراتژیک استان پتانسیل قابل توجهی جهت توسعه بخش کشاورزی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی،عضو گروه پژوهشی «بهینه سازی تولید و فرآوری عناب، زرشک و زعفران» جهاددانشگاهی گفت: با کشت ۴۰۰ نهال عناب این گروه پژوهشی در دهکده تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان فعالیت خود را آغاز کرد.

حسین راغ آرا اظهار داشت: عناب، زرشک و زعفران به عنوان سه محصول استراتژیک استان پتانسیل قابل توجهی جهت توسعه بخش کشاورزی استان دارد.

وی با اشاره به اینکه گیاه عناب در حیطه کشاورزی، صنعت و صادرات مغفول مانده ­است، بیان کرد: 94 درصد عناب ایران، در خراسان جنوبی تولید می­‌شود که علی‌رغم کاربردهای گسترده این محصول در حوزه دارو و درمان برای بهره برداری این محصول اقدام جدی صورت نگرفته است.

عضو گروه پژوهشی «بهینه سازی تولید و فرآوری عناب، زرشک و زعفران» جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: عناب از جمله گیاهان دارویی مقاوم به شوری و خشکی است که با توجه به روند نزولی بارندگی و محدودیت منابع آب، تغییر الگوی کشت و استفاده از گیاهان کم توقع استراتژی مناسبی جهت گذر از خشکسالی‌های پی در پی به نظر می­‌رسد و افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک، در برنامه توسعه گروه پژوهشی دیده شده­ است.

محسن پویان، مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی نیز با بیان اینکه میوه عناب به صورت تازه و خشک مصرف می­‌شود، بیان کرد: این میوه ضمن سرشار بودن از ویتامین «ث»، دارای خواص ضد سرطانی و دارویی مختلف و مهم نیز است.

وی با اشاره به مصارف دارویی و خوراکی میوه عناب، گفت: این محصول در درمان آسم، تنگی نفس، سرطان، به عنوان تب بر، مسکن، اشتها آور، هضم غذا و درمان فشار خون کاربرد بسیاری دارد.

مشاور پژوهشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی با بیان اینکه عناب درختچه‌ای است که متوسط ارتفاع آن تا 10 متر نیز می‌رسد، یادآور شد: تولید فرآورده­‌های دارویی و خوراکی این محصول در دستور کارگروه پژوهشی جهاددانشگاهی استان دیده شده ­است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.