کودکان در خانواده‌ای که پدر، مادر یا یکی از اعضای آن سیگار می‌کشند، در مقایسه با خانواده‌ای که سیگاری نیستند، بیشتر دچار عفونت‌های گوش می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛معمولا عفونت گوش در کودکان زیر شش سال رخ می‌دهد و کودکان بین 6 تا 12 ماهه بیشترین موارد ابتلا به این عفونت‌ها را دارند.

سیگار یکی از عوامل موثر در ایجاد عفونت‌های گوش در کودکان است.

ماده نیکوتین موجود در دود سیگار که این کودکان استشمام می‌کنند، موجب از بین رفتن مژک‌های درون بینی شده و به گوش میانی راه پیدا می‌کند.

ساختار لوله بین گوش میانی و حلق و بینی به گونه‌ای است که اولین و مهم‌ترین کار آن، تنظیم فشار و تهویه گوش میانی است.

در کودکان زیر 6 سال و عموما بین 6 تا 12 ماهگی طول این لوله کوتاه‌تر و فاصله گوش میانی تا حلق کمتر است بنابراین میکروب‌ها و ترشحات گوش به راحتی قابل انتقال به حلق است.

در کودکانی که شکاف کام دارند، عضلاتی که موجب باز و بسته شدن لوله بین گوش میانی و حلق می‌شوند، دچار نقص مادرزادی بوده و این کودکان نیز بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های گوش میانی هستند.

یک بافت لنفاوی مجاور حلق وجود دارد که اصطلاحا لوزه سوم نامیده می‌شود. زمانی که این لوزه بزرگ شود، لوله بین گوش میانی و حلق را مسدود کرده و ایجاد عفونت در گوش می‌کند.

وجود سینوزیت و عفونت بینی در کودکان نیز می‌تواند در ایجاد عفونت گوش میانی موثر باشد.

کودکانی که سیستم ایمنی و دفاعی ضعیفی دارند از جمله کودکان سرطانی، کودکان مبتلا به نارسایی کلیه، دیابت و کودکان مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند سرخک، سرخچه، آبله مرغان، عفونت‌های میکروبی مانند سینه پهلوی شدید و همچنین کودکانی که به هر دلیل شیمی‌درمانی می‌شوند، بسیار مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، عفونت ، گوش ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.