کارشناس امور اقتصادی گفت: نهی ربا به طور مکرر در قرآن کریم ذکر و از آن به عنوان جنگ با خدا یاد شده است بنابراین الزام اولیه تحقق اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام بانکداری ربوی در کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین صمصامی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یازدهمین نشست قرآن و عترت دانشگاهیان که بعدازظهر دیروز 25 فروردین در مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد، با اشاره به آسیب شناسی و طرح اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: نهی ربا به طور مکرر در قرآن کریم ذکر و از آن به عنوان جنگ با خدا یاد شده است بنابراین الزام اولیه تحقق اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام بانکداری ربوی در کشور است. 

این کارشناس امور اقتصادی افزود: در اقتصادی که ربا حاکم شده اقتصاد مقاومتی تحقق نخواهد یافت و این روندی است که در بانک های ما نیز حاکم شده و ضربه اصلی را به اقتصاد ایران وارد کرده و هیچ تناسبی با بحث اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت. 

صمصامی عنوان کرد: با نگاهی به روند اجرای اقتصاد در کشور خواهیم دید که در سال های اخیر تا سال 94 ، رشد نقدینگی بالای 27 درصد بوده در حالی که رشد اقتصادی سیر نزولی و منفی داشته و تنها یک درصد بوده  لذا این امر موجب افزایش آمار بیکاری در کشور شده است. 

وی افزود: بیش از 90 درصد از نقدینگی در سیستم بانکی خرج می‌شود و اگر آمارها سیر نزولی رشد اقتصادی را نشان می دهند نشان دهنده این است که نقدینگی به سرانجام خوش نرسیده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: رسالت بانک در نظام بانکداری هدایت منابع به سمت سرمایه گذاری و تولید است اما آمار و ارقام حاکی از آن بوده که نقدینگی در جهت تولید نیز مصرف نشده است.  

وی در رابطه با ضعف مدیریت در اقتصاد گفت: نقطه ضعف اصلی ما در نظام اقتصادی، ضعف مدیریت در اقتصاد داخلی است لذا اگر اقتصاد داخلی به نحو احسن مدیریت می شد ما شاهد افزایش بیکاری، رکود و کاهش تولید در جامعه نبودیم.  

صمصامی بیان کرد: قوه مجریه مسولیت اصلی اجرای سیاست های اقتصادی رابر عهده دارد اما اگر بخواهیم اوضاع اقتصادی ما از این بیماری نجات یابد، برجام راه حل مشکل نخواهد بود. 

وی افزود: نظام بانکداری ما طبق قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 63 اداره می شود و این نشان دهنده این است که از آن سال تا کنون طرح بانکداری جامع و کاملی به قوه مجریه ابلاغ نشده است.  

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: هنگامی که بحث مشارکت در تولید مطرح می شود و بانک اصل پول مشتری و سود پول را تضمین می‌کند با معنی ربا هیچ تفاوتی نخواهد داشت و این همان مصداق پرداخت اصل و سود پول در یک زمان مقرر است. 

وی اظهار کرد: بانکداری اسلامی تا به حال در هیچ کشوری اجرا نشده و این آسیب و معضل شامل ایران هم می شود و هم اکنون یکی از نظام هایی که اقتصاد را دچار مشکل کرده همین نظام بانکی است. 

صمصامی گفت: دو نوع بانک در دنیا داریم، بانک تجاری و بانک قرض الحسنه که سیاست ها و کارایی متفاوتی باهم دارند اما در ایران این دو بانک باهم ادغام شده و همین امر باعث آسیب در نظام بانکداری اسلامی شده است. 

وی درپایان عنوان کرد: تفاوتی بین برخورد شرکت های لیزینگ و بانک ها با مشتریان خود بر سر معوقه های مالی وجود ندارد، لذا دیر کرد شامل پرداخت سود به بانک خواهد شد واین مصداق بارز ربا در نظام بانکداری اسلامی است. 

 
انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار