کشاورزان و باغداران مازندرانی با توجه به بارندگی در روزهای اخیر و آینده به نکات ایمنی باید توجه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ٬ مدیر کل هواشناسی مازندران گفت: با توجه به بارش های باران که تا اواسط هفته آینده ادامه دارد، شالیکاران استان آب تخت شالیزارها را به تاخیر نیاندازند.

داداشی با بیان اینکه دمای شبانه روز مازندران اختلاف 8 تا 10 درجه ای دارد از شالیکاران خواست، پوشش های نایلونی خزانه‌های برنج را شب ها بسته نگه دارد تا بذرهای برنج از سرما و وزش باد در امان باشد.

وی افزود: پرورش دهندگان طیور نیز با توجه به اختلاف دمای هوا، 48 ساعت قبل از جوجه‌ریزی از گرم شدن سالن‌ها به ویژهً کف سالن مطمئن شوند و تنظیم دمای سالن‌ها در مرغداری‌ به ویژه هنگام شب ضروری است.

مدیر کل هواشناسی مازندران بسترریزی قبل از جوجه ‌ریزی با استفاده از تراشه چوب به قطر 3 تا 5 سانتی ‌متر ٬ اطمینان از عملکرد سیستم گرمایشی و موتور ژنراتور برق اضطراری و تجهیزات قبل از جوجه‌ریزی را نیز ضرروری بیان کرد و گفت: تنظیم جیره غذایی طیور بر اساس اسیدآمینه با حداقل پروتئین جهت کاهش تولید گاز آمونیاک باشد.

داداشی استقرار کلنی‌های زنبور عسل در مزارع کلزا ٬ بازدید از کندوها در ساعات گرم روز و عدم بازدید در روزهای بارانی وتغذیه دستی زنبورها جهت تحریک تخم ریزی ملکه را نیز ضروری دانست.

وی بر مراقبت ویژه از گوساله‌ ها و بره ‌های تازه متولد شده به ویژه هنگام شب ٬ آهک پاشی در مبادی ورودی آغل گوسفند جهت ضدعفونی سم و جلوگیری از دیگر آلودگی ها، واکسیناسیون دام های کوچ رو به منطقه میان بند قبل از کوچ به ویژه واکسن تب برفکی برای جلوگیری از آلوده شدن مسیر کوچ ٬ عدم نگهداری گوسفندان در مسیر رودخانه ها به هنگام بارندگی را به دامداران توصیه کرد.

مدیر کل هواشناسی مازندران بهسازی زهکشها در باغ‌ ها را با توجه به بارندگی ‌های اخیر ضروری دانست و افزود: باغداران با توجه به تغذیه برگی درختان مرکبات با اسیدهای آمینه و عناصر میکرو و ماکرو ٬ توجه کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار