معاون اول رئیس جمهور در دهمین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است.

صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی/ اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد اول دنیا به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درمراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت:
در حال حاضر 12 هزار واحد تولیدی پتروشیمی و 7000 واحد پلیمری در کشور فعالیت می‌کنندکه این تعداد  واحد تولیدی در این صنعت کافی است.

وی تصریح کرد: واحدهای کوچک این صنعت با مشکلاتی نظیر بازاریابی و تامین منابع روبرو هستند و در این زمینه لازم است که شراکتی بین این واحد ها با واحدهای بزرگ در زمینه طراحی، مهندسی و بخش‌های آزمایشگاهی صورت
گیرد.

نعمت زاده ادامه داد:بیشترین کمبود خوراک و تکنولوژی مربوط به صنایع بالادستی و میان‌دستی است و در این زمینه باید شرایط به گونه‌ای باشد که از خوراک گاز طبیعی و میعانات و گازهای همراه گرفته تا تولید محصول نهایی برای صنایع مختلف زنجیره کاملی داشته باشیم.


***جلوگیری از خام فروشی مهمترین سیاست اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی


بیژن زنگنه وزیر نفت در افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار داشت: امسال این نمایشگاه در شرایط ویژه ای که تحریم های ظالمانه علیه ایران برداشته شده برگزار شد و امیدواریم با نام گذاری امسال بتوانیم برنامه ی صنعت پتروشیمی را با شتاب جلو ببریم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین بخش سیاست  اقتصاد مقاومتی افزود: مهمترین بخش این سیاست جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در برنامه توسعه صنعت پتروشیمی است.

زنگنه در ادامه یادآور شد: اکنون در وضعیتی هستیم که با اجرای برنامه های تهیه شده تا سال 1400 ارزش تولیدات به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید و گفتنی است تحقق این امر سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلار را می طلبد.

زنگنه به راه اندازی طرح های جدید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال اشاره كرد و گفت: واحد جدید پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی كاوه، پتروشیمی مروارید، فاز دوم پتروشیمی كاویان، واحدهای پروپیلن پتروشیمی های كردستان، مهاباد و لرستان، پتروشیمی تخت جمشید و واحد پلی استایرن پتروشیمی انتخاب تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. 

وی اضافه كرد: با راه اندازی این طرح ها پیش بینی می شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی كشور 20 تا 25 درصد افزایش یابد. 

وزیر نفت اضافه كرد: با آغاز تولید اتان در فازهای 15، 16 و 17 پارس جنوبی بیش از یك میلیون تن تا پایان امسال به ظرفیت تولید اتان كشور افزوده می شود. 

وی افزود: 6 قطب جدید در كشور برای تولید پروپیلن ایجاد می شود كه در واحدهای پایین دستی كاربرد دارد. 
زنگنه به واگذاری طرح های تازه به بخش خصوصی و شبه دولتی اشاره كرد و گفت: برخی طرح ها مانند پالایشگاه های بیدبلند، ان.جی.ال3100، ان.جی.ال3200 و ان.جی.ال3700 كه خوراك برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی را تولید می كنند، واگذار می شود. 

وزیر نفت با اشاره به این که از نظر تامین خوراک گاز طبیعی در وضعیت مناسبی هستیم بیان داشت: در واقع از نظر تامین خوراک گاز طبیعی و اتان در شرایط مناسبی قرار داریم و همواره لازم است ال پی جی برای تولید پرو پلین نیاز داریم.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه گذاری عظیم است، یادآور شد: صنعت پتروشیمی به سرمایه عظیمی نیاز دارد به طوری که علاوه بر آورده سرمایه سرمایه گذران و  صندوق توسعه منابع خارجی فاینانس نیز بایستی برای توسعه صنعت پتروشیمی و تامین کالاهای مورد نیاز مد نظر قرار گیرد.

زنگنه در پایان تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش جدیدی در تولید دانش فنی و ساختن زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری های بزرگ و صنایع پایین دستی باید ایجاد کند و گفتنی است که امسال با توجه به ظرفیت پتروشیمی بالای 20 الی 25 درصد تولیدات خود را اضافه خواهیم کرد.

****صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی/ اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد اول دنیا


اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دهمین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد اظهار داشت: بیکاری، رفاه مردم، توسعه ایران و به عبارتی اقتدار اقتصادی ایران مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد است.

وی با بیان این که ایران کانون ثبات منطقه است، افزود: در ایران جاذبه های طبیعی هم چون نفت، گاز نیروی انسانی وجود دارند که بر این اساس قادر است با چنین موقعیت استراتژیکی  چالش های پیش روی خود را پشت سر بگذراند و به کانون توسعه مهم دنیا تبدیل شود و اقتصاد دنیا را تحرک بخشد به گونه ای که اقتصاد دنیا از شرایط ایران برای کارهای مهم و سرمایه گذاری های اساسی استفاده کند.

جهانگیری با اشاره به این که بعد از پیروزی انقلاب درباره اولویت ها بحث زیادی شده بیان داشت: امروزه اولویت اقصاد یکی از مسائلی است که در بین سیاست گذران نظام  و جامعه مردم پذیرفته شده و اشتراک گذاری شده است.

وی با اشاره به این که در مقطع کنونی دارای راهبرد مشترک در اقتصاد هستیم، بیان داشت: در حال حاضر به راهبرد مشترک اقتصاد مقاومتی رسیده ایم و امروزه هیچ کس در کشور نیست که بندهای 24 گانه سیاست اقتصاد مقاومتی را قبول نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: اکنون برخی از دستگاه های مختلف  برخی  با سیاست اقتصاد مقاومتی همراه هستند و برخی دیگر مخالف اما نباید فراموش کرد که یکی از مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی اتکای به ظرفیت داخل کشور همانند نیروی انسانی، ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که می بایست برای توسعه اقتصاد و صنعت پتروشیمی از آنها غفلت نکرد چرا که توانسته ایم در خارج از کشور بازارهای خوبی را به دست آوریم.

وی با اشاره به این که دراقتصاد کشور باید برون گرا باشد، گفت:  در راستای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کشور بایستی با اقتصاد جهانی در تعامل باشد و هر چند که در این میان برخی افراد معتقدند که دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و اقداماتی در این راستا انجام نداده، اما باید گفت که این افراد چیزی از اقتصاد مقاومتی نمی دانند.

**اقتصاد ایران جزو 20 اقتصاد اول دنیاست

جهانگیری در ادامه گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد سنتی و روستایی نیست بلکه جزو 20 اقتصاد اول دنیاست به طوری بر خلاف همه محدودیت ها در سال 94 توانسته حدود 10 میلیارد دلار صادرات داشته باشد هر چند که قطعا این رقم در سال های بعدی بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به رویکردهای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: صنعت پتروشیمی نماد واقعی اقتصاد مقاومتی است و همواره بایستی 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی هم چون درون زا، برون گرا، مردمی، دانش بنیان و عدالت بنیان را در این صنعت رعایت کنیم و از سرمایه گذران دعوت کنیم که سرمایه خود در بخش بالا دستی و پایین دستی وارد کنند.

جهانگیری با بیان این که حمایت از صنعت پتروشیمی بایستی به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت صنعت و وزارت نفت قرار گیرد، عنوان کرد: امیدواریم در برنامه ششم حجم قابل توجهی از منابع را به سمت این صنعت بیاوریم گفتنی است که حدود 75 میلیارد دلار طرح در دستور کار این صنعت است که می بایست اجرا شود تا بتوانیم در آینده همانند اکنون که رتبه اول در صنعت پتروشیمی داریم این رتبه را حفظ کنیم چرا که بعد از نفت صنعت پتروشیمی اولین صنعتی است که رتبه اول تولید را داراست.

***ظرفیت تولید مواد پلیمری به 12 میلیون تن می رسد

مرضیه شاه دایی عصر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: ما معتقدیم صنایع پلیمری کشور باید ارتباطات راهبردی و بلند مدتی را با بازارهای موجود کشور هم چون صنعت خودرو، صنایع بسته بندی، مواد غذایی و کشاورزی ایجاد نماید و بازارهای هدف جدید به ویژه کشورهای همسایه را به صورت خاص مد نظر قرار دهد.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون ظرفیت تولید به 7.4 میلیون تن در سال رسیده که با راه اندازی طرح های در دست اجرا این ظرفیت تا پایان برنامه ششم به 12 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بر همین اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش دارد تا با بهره گیری از تجارب مدیریت و بدنه کارشناسی کار آمد و توانمند خود در جهت توسعه این بخش از این صنعت ارزش آفرین گام های موثری را بردارد.

وی در ادامه عنوان کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه صنایع تکمیلی، تولید خوراک بر روی صنایع پایین دستی، انتقال دانش فنی و بروز رسانی تکنولوژی های مورد نیاز را با برنامه ریزی در طرح های جدید صنعت مذاکرات و حضور هر چه پر رنگ تر در عرصه های بین المللی را در دستور کار قرار داده و امیدواریم با بهبود روابط بین المللی بتوانیم در این امر به موفقیت برسیم.

در این نمایشگاه 400 شرکت داخلی و 500 شرکت خارجی از 25 کشور جهان حضور دارند که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه از 13 اروپایی، 10 کشور آسیا و 2 کشور از افریقا و اقیانوسیه آمده‌اند.

 به گفته معاون وزیر نفت و مدیر عامل صنعت پتروشیمی با برنامه ریزی های انجام شده بالغ بر 200 هیئت تجاری تخصصی صنعت پلاستیک از 18 کشور نیز از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار