رجب ، ماه برافروختن چراغ معرفت، ماه سلوك و زدودن زنگارهاي شيطاني از آيينه دل و ماه اعتكاف است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در ماه رجب مومنان به واسطه تقرب به درگاه ايزدمنان، روزه، نماز، حضور در مسجد و ديگر اعمالش را سه روز در مسجد مي گذراند.

در اين ماه ، ميهمان خانه دوست از سفره پرفيض الهي، لقمه هاي راز بر مي چينند و عطر قرآن از ژرفاي دل، به مشام جان را مي نوازد، اعتكاف، برنامه اي مهم براي خودسازي انسان است كه او را در طي چند روز از مظاهر فريبنده مادي دنيا دور مي سازد و در جهاني روحاني و معنوي غرق مي كند.

اعتكاف يكي از سنت هاي حسنه است كه در زمان حاضر در كشور ما هر ساله در ايام البيض ماه رجب در مساجد جامع و شهرهاي مختلف كشور برگزار مي گردد و بسياري از مردم ولايت مدار و انقلابي از قشرهاي گوناگون به عبادت و دعا و روزه داري مي پردازند.

طبق روايات اهل سنت، در دوران جاهليت هم عملي به عنوان اعتكاف در ميان مردم رايج بوده است و مردم توسط اين عمل به خداي خود تقرب مي جسته اند.

اجداد پيامبر اسلام (ص) از پيروان دين ابراهيمي به شمار مي روند اعتكاف در غارها و بيابان ها و كوه ها، به عده اي از آنان نسبت داده شده است

پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) از افرادي بود كه اعتكاف را برپا مي داشت قبل از بعثت نيز غار حراء محل عبادت و راز و نياز بودو به اعتكاف در آن مكان مشغول مي شدند و در انديشه سرنوشت بشريت فرو مي رفتند.

يك كارشناس مذهبي گفت:مدت اعتكاف حداقل سه روز است و كمتر از آن صحيح نيست ولي بيشتر از آن حدي ندارد البته اگر پنج روز معتكف شود روز ششم را نيز واجب است‏ بماند بلكه بنابر احتياط واجب هرگاه دو روز اضافه كرد روز سوم هم بايد بماند، پس اگر هشت روز معتكف شد روز نهم هم واجب است.

حجت الاسلام سيد مجيد شرفي افزود:انسان در ايام اعتكاف بايد روزه بگيرد و كسي كه نمي‏تواند روزه بگيرد مانند مسافر، مريض ، زني كه عادت ماهانه دارد و كسي كه عمدا روزه نگيرد، اعتكافش صحيح نيست.

وي گفت: آيين معنوي اعتكاف فرصت مناسبي براي راز و نياز و خلوت كردن با خداوند يكتا است كه همه ساله از 13 تا 15 رجب در مساجد شهرهاي مختلف كشور برگزار مي شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، مراسم ، اعتکاف ، رجب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.