المانیتور: واکنش ایران به سخنان جان کری/دهقان: کری حرف مفت نزند

وب‌سایت المانیتور در گزارشی به بررسی واکنش مقامات ایرانی به سخنان وزیر خارجه آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت خبری المانیتور در گزارشی ادعایی نوشت: «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا 7 آوریل در جلسه‌ای با سران کشورهای عربی در خلیج فارس اعلام کرد کشورش مایل به همکاری با ایران برای بررسی مسائل بحث‌برانگیز مانند آزمایش موشک بالستیک این کشور است.

نگارنده می‌نویسد: "این سخنان کری برخی از مقامات ایرانی را از جمله آنهایی که همواره حامی مذاکرات مستقیم با آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای تهران بوده‌اند، آزرد."

در این گزارش به سخنان علی اکبر ولایتی -مشاور سیاست خارجی مقام معظم رهبری ایران- اشاره شده است. وی در این خصوص گفت: «ایران با هیچ‌کس درمورد قدرت دفاعی خود مذاکره نمی‌کند.»

ولایتی در خصوص  پیشنهاد کری و امکان امضای توافق جامع دیگری بین ایران و کشورهای بزرگ جهان در رابطه با توافق هسته‌ای تهران، اعلام کرد: «گفتگو درباره قدرت دفاعی ایران به آقای کری مربوط نمی‌شود.»

به گفته نگارنده، ولایتی که یکی از مقامات عالی‌رتبه ایران است و به طور علنی از تاکتیک‌های مذاکرات هسته‌ای پیشین انتقاد کرده است، افزود: «ایران با خودکفایی به این قدرت رسیده است و از آقای کری [یا هر کس دیگر] برای دفاع از خود کسب اجازه نمی‌کند.»

نگارنده واکنش وزیر دفاع ایران -حسین دهقان- را به سخنان کری غیردیپلماتیک خواند! دهقان 9 آوریل گفت: «او [کِری] باید بداند که نباید حرف مفت بزند.» وی جان کری را به گسترش ایران‌هراسی در زمینه موشکی به منظور تبدیل منطقه به بازار سلاح متهم کرد. آمریکا از مه 2015 تاکنون 33 هزار میلیارد دلار اسلحه به کشورهای حوزه خلیج فارس فروخته است. دهقان همچنین اعلام کرد اگر آمریکا به دنبال «صلح و ثبات و امنیت» در خاورمیانه است باید این منطقه را ترک کند.

وزیر امور خارجه ایران -محمدجواد ظریف- نیز در این خصوص اعلام کرد: «دولت آمریکا به خوبی می‌داند بحث درباره قدرت دفاعی ایران، موضوعی برای مذاکره یا توافق نیست.» وی همچنین افزود هیچ برنامه‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع در مسائل دفاعی وجود ندارد.

ظریف همچنین با اشاره به حمایت واشینگتن از جنگ عربستان در یمن اعلام کرد اگر آمریکا برای به بحث گذاشتن مسائل نظامی جدی است «باید فروش اسلحه‌هایی که به کشته شدن مردم بی‌گناه یمن مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاهش دهد.»

نگارنده ادعا می‌کند: موضع بلندمدت آیت‌الله خامنه‌ای -رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران- مخالفت با مذاکره درباره مسائل نظامی این کشور بوده است. واکنش شدید مقامات ایرانی به سخنان جان کری نشان می‌دهد این مسئله برای تهران خط قرمز است و تنش‌های ایران و آمریکا به مرحله جدیدی رسیده است. ایران بدون توجه به نگرانی‌های آمریکا مایل به ادامه سیاست‌های نظامی و منطقه‌ای خود است. 

نگارنده گزارش در ادامه می‌نویسد: گزارش‌های ضد و نقیضی از رسانه‌های ایران درخصوص تحویل موشک‌های اس300 روسیه به این کشور منتشر شده است. اما در حال حاضر صحت این اخبار تأیید نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
33 میلیارد دلار درسته نه 33هزار میلیارد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
مرسی ک نظراتمو اکثرن نمیزارید دیگه نظر نمیدم ک شمام اذیت نشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
«او [کِری] باید بداند که نباید حرف مفت بزند.
بایددهنتو بوسیدسرداریه شبم درخصوص تهدیدعربستان توخبرشبکه 2گفتی اینامردجنگ نیستن که ازاون به بعدبهت ایمان اوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
آمریکا اگه راست میگه سلاح های اتمیش رو نابود کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
سردار وزیر دفاع کشور ایران است باید سخنانش دیپلماتیک میلود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
آمریکا حاضر است مسئله موشکی ایران را حل و فصل کند همانطور که برجام را حل وفصل کرد
آمریکا تنها کشوریست که رسما به تعهدات برجامی خودش هنوز عمل نکرده است و دیگر کشورها را هم مجبور میکنه تحریم ایران رو حفظ کنند.
آمریکا از پیشرفته ترین موشکها و ادوات نظامی استفاده میکنه که هر روز بر تعداد و کیفیت سلاحهای نظامی آمریکا افزوده میشه صلاح هسته ای رو هم بگذریم که آمریکا تنها استفاده کننده ویکی از بزرگترین کشورهای اشاعه دهنده سلاحهای اتمیست
حالا جان کری میگه حاضریم چندتا موشک ایران رو حل وفصل کنیم.(با بتون کارخونش رو پر کنیم)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
اگر امریکاییها مایل به گفتگو با ایرانیان است؟وتمایلشان نشون میده که از منطق ایرانی خوشش اومده چون دخترشو نیز به ایرانی داه است ما هم مایل هستیم با احترام متقابل بشینیم سر میز گفتگو کنیم ولی این سلاح و موشکهای مخرب و ضد بشری آمریکاییها خیلی بیشتر از ما ایرانیان است و اصلا مال ما عددی قابل گفتگو در برابر آمریکا نیست خیلی هم خوبست بیاییند بشینیم مذاکره کنیم که چطوری میشه از شر این سلاحهای اتمی که به دهها هزار میرسند در آمریکا یا فرانسه و انگلیس و اسراییل خلاص بشیم . ؟ چطور اینها رو تخریب و نابود کنیم؟ خیلی مسئله بزرگ و قابل تامل هستش بیایید بشینیم ازین مشکل حرف بزنیم چون سلاح های اتمی خیلی خیلی مخرب تر از سلاحهای دفاعی است. به جان کری بگو من آماده ام در مورد اتم شما مذاکره کنم نوبتی هم که باشه نوبت شماست بشینیم حلش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
احسنت سرداربااینا باید با زبان خودشان حرف زد وخواهشن باعربستان هم مدارانکنید تورابخدا گستاخ ترمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
قربون دهنت سردار.تازه بازم با ادب صحبت کردی لیاقت اینا بیشتر ازین حرفاس
آخرین اخبار