كارگردان فیلم «فرزند صبح» معتقد است فیلم‌هایی كه جایگاه روحانیت را در سینمای ما زیر سوال برده باشند یا اعتقادات دینی را هدف قرار داده باشند، وجود ندارند.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ «بهروز افخمی» كارگردان سینمای ایران در پاسخ به این سوال كه نشان دادن یك روحانی در آثار سینمایی و تلویزیونی چه چالش‌ها و فرصت‌هایی در پی دارد، گفت: هر زمان كه بخواهم روحانی را در آثارم به تصویر بكشم، حتماً از یك روحانی به عنوان مشاور استفاده می‌كنم تا در اینكه چه كارهایی را انجام دهیم و چه كارهایی انجام ندهیم، به ما كمك كند.

وی به فیلم «فرزند صبح» كه در آن امام خمینی(ره) را به تصویر كشیده بود، اشاره كرد و افزود: برای مثال در این فیلم، بازیگر باید عمامه را روی سر خود می پیچید و به همین دلیل به مدت یك ماه با آقای نائیجی كه دستیار من بود و طلبه است و در حال حاضر هم فیلم‌ساز شده است، تمرین كردم تا بتواند این كار را انجام دهد.

افخمی در پاسخ به اینكه آیا مشورت گرفتن از طرف هر طلبه ای و صرفاً كسی كه در حوزه تحصیل كرده، امكان پذیر است، بیان كرد: خیر، باید كسی باشد كه به سینما هم علاقه داشته باشد تا احساس مسئولیت كرده و حساسیت‌های لازم برای فیلم را هم رعایت كند.

وی در مورد لزوم پرداختن به قشر روحانی در فیلم‌ها خاطرنشان كرد: به هر حال روحانیون نیز یكی از گروه ها و تشخص های جامعه مسلمان هستند كه در بین شیعیان اهمیت خاصی دارند. برای مثال وقتی ما لزوم حضور نقش پلیس در سینما را حس می‌كنیم، قشر روحانیون نیز باید در سینما جایی داشته باشند. بنابراین در برخی مواقع لازم است پلیس را نمایش دهیم و در برخی مواقع روحانی را و این بستگی به داستان فیلم دارد.

وی با بیان اینكه در ایران روحانیون در سینما جایگاه ویژه دارند، تأكید كرد: ممكن است نمایش فیلم‌هایی كه در آن ها نقش روحانی وجود دارد، موفقیت كسب نكرده باشند اما فیلم هایی كه روحانیت را زیر سوال ببرند یا اعتقادات دینی را هدف قرار دهند، وجود نداشته است.

افخمی درباره اینكه روحانی نیز مانند بقیه اقشار جامعه فراز و نشیب هایی دارد یا اینكه باید این قشر را معصوم نمایش داد، گفت: به نظر من این موضوع بستگی به برخورد فیلم‌ساز دارد و هیچ حكم كلی نمی‌توان در این مورد صادر كرد. برای مثال فیلم «زیر نور ماه» نشانه هایی از تردید و تزلزل ایمانی را نیز در شخصیت روحانی به نمایش گذاشت اما در نهایت فیلم خوب و صادقانه ای بود. به نظر من روحانی معصوم نیست و قاعدتاً نمی توان آن ها را معصوم نمایش داد؛ چراكه ما غیر از چهارده معصوم (ع)، معصوم نداریم.

مراسم اختتامیه دومین جشنواره روحانی و سینما و معرفی نفرات برتر آن، 27 فروردین از ساعت 15.30 لغایت20 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار