یک کلیک و فروشگاهی ازخودنمایی های مجازی

جایگزینی شبکه های اجتماعی به جای ارتباط های اجتماعی و گروهی و اعتیاد به فضاهای مجازی پیامدهای بسیاری را برای آداب و سنت های ایرانیان به همراه دارد.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ازدیرباز و در بحث تمدن و پیشرفت علم و دانش اجداد و نیاکان ما ایرانیان حرف اول را در این عرصه می زدند به طوری که ما بزرگان بسیاری از جمله بوعلی سینا ،رازی ، ابوریحان بیرونی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، خوارزمی و... در کارنامه علم  و دانش در گذشته تاریخ ایران حضور داشتند. اما یا وجود گذشته ای درخشان و سرمایه های بزرگی در عرصه علم و ادب در تاریخ چند هزارساله ایران کم کم از این داشته ها فاصله گرفته و دانش ها کمرنگ شده به طوری که نسل جوان ایران به مرور زمان به تکنولوژی که از جانب بیگانگان در بین جوانان کشور جای افتاده مانند: شبکه های اجتماعی وایبر ، واتس اپ، تلگرام که با فرهنگ دیدرینه ما ایرانیان سازگاری چندانی ندارد.

کسب رتبه نخست ایرانیان درگروه های وایبری جهان

اما با گذشت سال ها و شاید قرن ها از کسب رتبه برترین های علم و دانش و تمدن در جهان، جایگاه ما به آنجایی رسیده که با ورود شبکه های مجازی به عرصه علم و تکنولوژی ؛ ما ایرانیان حرف اول را در استفاده از فضای مجازی را می زنیم به طوری که هم اکنون ایران رتبه اول رصد کاربران اینترنتی درخاورمیانه را به خود اختصاص داده است و براساس آخرین آمار سایت الکسا ایرانیان بزرگترین گروه مخاطبان وایبر را درجهان تشکیل می دهند.


یک کلیک وبوتیکی از افه های مجازی +تصاویر//////گزارش////


مجازی که آمد به بازار سنتی شد دل آزار

گسترش فضای مجازی، اینترنت، فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی یا ایجاد دنیای جدیدی برای کاربران در کنار جهان واقعی باعث ایجاد اختلال در الگوهای ارتباط های سنتی و انتقال اطلاعات و داده های مورد نیاز ما شده است و موضوع به آنجایی رسیده است که کاربران ایرانی با اصل و سنت های خود غریبه و تبدیل به موجوداتی غربی از جنس مجازی شده اند.  

شاید به راحتی بتوان گفت، این روزها برای هر یک از ما ایرانیان یک مصداق تعریف شده و آن هم این است که مجازی آمد به بازار سنتی ها شد دل آزار!


یک کلیک وبوتیکی از افه های مجازی +تصاویر//////گزارش////

سمینارها و گروه های سنتی ایرانی رفتند و موجودات مجازی آمدند

از دیرباز میان ما ایرانیان مراسم وشب نشینی هایی ازجمله شب های شعر، قصه گویی ، طرح معما ها و..... مرسوم بود ولی درحال حاضر این عادت های زیبا و سنتی به فضایی برای گفت و گوهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، جوک و لطیفه ، تبادل عکس و فیلم و.... آن هم ازجنس مجازی ، تبدیل شده است.

درست است که شبکه های اجتماعی زمینه افزایش ارتباط های اجتماعی و جامعه ایران را فراهم می سازد اما هرچه بر دامنه افزایش این ارتباط ها افزوده می شود از دامنه ارتباط های گروه های سنتی ایرانی ، ظهور زندگی های ویترینی و خودنمایی شبکه های اجتماعی در فضای مجازی را به همراه دارد، دراین میان هرچه مردم جهان رابه یکدیگر نزدیکتر می کنند از طرفی افراد خانواده وآدم های نزدیک به هم را ازیکدیگر دور و دورتر و روابط عاطفی را به روابط مجازی تبدیل می کند.


یک کلیک وبوتیکی از افه های مجازی +تصاویر//////گزارش////

مجازی توکجا و خانواده کجا؟

 گسترش شبکه های اجتماعی در دنیای مجازی به آنجایی رسیده است که برساختار خانواده تاثیر مستقیم گذاشته و باعث ظهور رفتارهایی باور نکردنی در دنیا و باورهای سنتی ایرانیان شامل ازدواج های غیررسمی ، روابط عاطفی نادرست در فضاهای مجازی، سوء ظن وبدگمانی، ازهم گسیختگی خانواده و طلاق، فراراز خانه، جدایی از جامعه، مشکلات تحصیلی و.... شده است.

این درحالی است که شبکه های اجتماعی جای دوستان و نزدیکان را میان خانواده های ایرانی گرفته  و جایگزین روابط دوستانه شده است. گذراندن ساعت وقت کاربران اینترنتی در شبکه های مجازی به نوعی اعتیاد رفتاری تبدیل شده و ارزش های اجتماعی، ایرانیان را زیر پا گذاشته وزندگی به زندگی های انفرادی کرده است.

این امر به آنجایی رسیده است که در خیلی از مواقع با ایجاد سوء ظن و بدبینی ها پای مشکلات بسیاری را به میان آورده است، فروپاشی زندگی زناشویی بسیاری از زوج های جوان و حتی میانسال ، برهم خوردن پیوندزناشویی ، افزایش طلاق و بدبینی از عمده ترین محصولات گسترش فضاهای مجازی است به طوری که فضاهای اجتماعی رفتار و شیوه های برقراری ارتباط بین افراد را دچار اختلالات خاص خود کرده است.


یک کلیک وبوتیکی از افه های مجازی +تصاویر//////گزارش////


بهتراست با فاصله از فضاهای مجازی ارتباط های خانوادگی را تقویت و این باور را درخود تزریق کنیم، مجازی کجا و خانواده کجا تا شاید از بروز مشکلات پیشرویمان پیشگیری کنیم. شاید بهتر باشد خود دست به کار شویم و کنترل اوضاع را به دست بگیریم با کمی تامل پی خواهیم برد با استفاده از شبکه های اجنماعی در فضاهای مجازی در کنار آداب و رسوم ایرانی نه تنها با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم شد بلکه این موضوع را به جهانیان تزریق خواهیم کرد و در کنار آداب و سنت های ایرانی می توانیم از فرصت های شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی برای داشتن دنیایی بهتر و پیشرفته تر بهره مند شویم. 

یک کلیک وبوتیکی از افه های مجازی +تصاویر//////گزارش////


پس بیایید با یک گام بزرگ به سمت این مهم آینده ای بهتر ار دنیای امروز را تداعی کنیم.


گزارش از زهره کلهر


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
اخه این چیه که همه دنبال لایک گرفتن ولایک کردن هستن چقدر وقت اضافی مگه داریم که فقط دنبال تائید میگردیم اون هم توشبکه مجازی که دروغ ودرست حرفا وتائیدیه ها معلوم نیست
آخرین اخبار