مجموعه تاریخی فرهنگی پردیس دانشگاه ارومیه كه نخستین دانشگاه طب ایران محسوب می شود، با شماره 31402 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نخستین دانشگاه پزشكی كشور ثبت ملی شدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این باره گفت: بعد از انجام عملیات مرمت و بازسازی برخی قسمتهای این بنای مهم برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی این مجموعه، پرونده ثبتی آن در سال گذشته تشكیل و به شورای عالی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان مركزی ارسال شد.

محمد فتحی بیان كرد: پس از بررسی پرونده و احراز شرایط لازم برای ثبت، حكم ثبتی آن به این اداره كل و سایر ادارات و نهادها ابلاغ شد.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار كرد: مرمت خانه چوبی واقع در محوطه دانشگاه ارومیه به عنوان یك مكان تاریخی علمی با 700 میلیون ریال اعتبار در سال گذشته انجام شد.

وی اضافه كرد: عملیات تقویت سازه و ساخت، رفع خطر، آوار برداری بارهای اضافی سقف و قسمتی از خانه چوبی دانشگاه ارومیه كه فرو ریخته بود و نیز اجرای پوشش محافظتی در این زمینه از جمله اقداماتی است كه در فرایند مرمت این بنا صورت گرفت.

فتحی اظهار كرد: این بنا متعلق به دوره قاجار بوده و تبدیل به موزه پزشكی و طب در آذربایجان غربی می شود.

بنابر این گزارش: مجموعه بناهای پردیس دانشگاه ارومیه به تعداد 13 اثر، در مساحتی به وسعت 9.3 هكتار است و دارای ساختمان های متفاوت با پلان های متفرقه بوده كه به صورت پراكنده در محوطه زیبا و باغ مانندی واقع شده است.

بناهای این مجموعه به صورت آجری بوده و بیشتر آنها سقف شیروانی دارد.

در فضای داخلی آن نیز با توجه به كاربری و نوع استفاده، دخل و تصرفات جزیی دیده می شود و برای جلوگیری از فرسایش آجرها به غیر از ساختمان چوبی، از اندود سیمان و سنگ مرمر استفاده شده است.

پردیس دانشگاه ارومیه در خیابان شهید بهشتی یا همان دانشكده ارومیه واقع شده و از جمله ویژگی های بارز این مجموعه می توان به احداث اولین دانشگاه پزشكی، استفاده از معماری مدرن در طراحی ساختمان ها در دوره پهلوی و همچنین وجود درختان كهنسال اشاره كرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.