در سال زراعی آبی جاری تاکنون بیش از ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب از طریق حوضه آبریز به پهنه اصلی دریاچه ارومیه وارد شده است

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ دکتر هادی بهادری نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه و لایروبی ۹ رودخانه زولاچای، نازلوچای، روضه چای، شهرچای، باراندوزچای، گادارچای، مهابادچای، سیمینه رود و زرینه رود و اتصال این دو رودخانه، در مجموع در سال آبی جاری تا ابتدای اسفندماه سال گذشته ۸۶۱ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه ها به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده بود و از ابتدای اسفند ماه تاکنون نیز با اجرای عملیات رهاسازی بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در چند مرحله از سدهای حوضه آبریز به پهنه اصلی دریاچه ارومیه وارد شده است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نیز ۶۵ میلیون مترمکعب آب از ۷ رودخانه قسمت آذربایجان شرقی دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه سرازیر شده که بخش عمده آن از طریق رودخانه آجی چای تامین شده است.
دکتر بهادری اظهار کرد: ورود حجم آب بالای ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه، باعث افزایش پهنه آبی این دریاچه به بیش از ۲هزار کیلومتر مربع شده و این در حالی است که در اواخر شهریور ماه سال گذشته پهنه آبی دریاچه ارومیه در حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع بود.
وی با بیان اینکه با ورود این آب ها تراز دریاچه ارومیه به حدود ۱۲۷۰٫۸۵ متر رسیده است خاطر نشان کرد: این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال قبل که ۱۲۷۰٫۶۹ متر بود، ۱۶سانتی متر افزایش را نشان می دهد و همچنین تراز کنونی در مقایسه با کمترین میزان تراز ثبت شده این دریاچه نیز حدود ۷۷ سانتی متر بالاتر است.
نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در خصوص بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز اذعان کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۱ میلیمتر بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شاهد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل که ۳۰۹٫۸ میلیمتر بود، ۹٫۳ درصد کاهش را نشان می دهد .
دکتر بهادری تصریح کرد: حال به راحتی می توان پی برد که با وجود کاهش بارندگی سال آبی جاری نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته، علت اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل و افزایش سطح پهنه آبی این دریاچه، اجرای پروژه های احیاء به خصوص لایروبی رودخانه های اصلی در سال گذشته و اتصال دو رودخانه اصلی تامین آب دریاچه که زرینه رود و سیمینه رود هستند، و جلوگیری از پخش شدگی آب در مسیر رودخانه می باشند.
وی با اشاره به تغییر رژیم بارندگی در سال آبی جاری از باران به برف گفت: انتظار می رود رودخانه های اصلی بتوانند تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به تامین آب دریاچه ارومیه کمک کرده و پهنه آبی دریاچه ارومیه نیز افزایش یابد.
دکتر بهادری در پایان اظهار امیدواری کردواضافه کرد:دریاچه ارومیه در حال حاضر در شرایط تقریبی تثبیت بسر می برد و امیدواریم با اتمام پروژه انتقال آب حوزه به حوزه و تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه در سال های آتی، دوباره روزهای پرآبی این دریاچه را شاهد باشیم.

انتهای پیام/م.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.