مریخ سیاره ‌ای است که از دید فضانوردان بعد از زمین بهترین شرایط را برای ادامه زندگی دارد. خاک قرمز، نور و آب‌های یخ زده سطح آن انسان‌ها را شگفت زده کرده است. مشاهدات اولیه از این سیاره بعضی را به حدس و گمان انداخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، در سال 1938 نویسنده‌ای به نام اورسن ولز (Orson Welles) کتاب "جنگ دنیاها" را منتشر کرد. او با انتشار این کتاب مخاطبان را بیش از پیش در این راستا دستپاچه و پیگیر کرد.

50 سال پیش اولین عکس از مریخ توسط یک فضاپیمای در حال عبور به ثبت رسید. این تصویر یک جو مه آلود را نشان می‌داد. در حال حاضر چندین دهه از اکتشاف این سیاره می‌گذرد و انسان سعی در اکتشافات بسیاری بر روی این سیاره داشته است. مهمترین امتیاز مریخ آب است؛ چرا که آب یک عنصر ضروری برای ادامه حیات بشر است.

شیفتگی به موضوع مریخ سبب شد که حتی یک برنامه نویس کامپیوتر به نام اندی ویر (Andy Weir) اقدام به ارسال داستانی از یک فضانورد در وبلاگ خود کند. محبوبیت داستان‌ او در نهایت منجر به چاپ یک رمان موفق تحت عنوان "مریخ" شد و سپس در اکتبر 2015 به صورت فیلم اکران شد. کتاب "مریخ" روایت داستانی و واقعی در مورد مریخ بود.

اکتشافات زیادی در رابطه با مریخ و چگونگی آن وجود دارد و گفته می‌شود که این اکتشافات تا سال 2030 ادامه خواهد داشت. از آنجایی که فضانوردان ناسا به طور منظم به مریخ سفر می‌کنند؛ برای زندگی بر روی این سیاره اکتشافاتی را انجام داده‌اند. اگرچه بعضی از آن‌ها ممکن است در 20 سال آینده عملی شوند؛ اما ناسا در حال حاضر در حال توسعه بسیاری از فناوریی‌هاییست که در این فیلم دیده شده‌اند.

هم اکنون یک زیست شناس هلندی در حال بررسی و تحقیق در خصوص خاک مریخ می باشد که وی معتقد است تا سال ۲۰۲۴ امکان کاشت گیاهان و سبزیجات در این سیاره فراهم خواهد شد.

ویگر وملینک از محققان مؤسسه تحقیقاتی"آلترا"واقع در دانشگاه واخنینگن هلند می گوید تا ۱۰ سال دیگر امکان کاشت و پرورش گیاه در این سیاره سرخ پدیدار می شود. ما در محیطی گلخانه‌ای مشابه خاک و فضای سیاره سرخ موفق به پرورش گیاهانی شده‌ایم.

طبق آزمایشات وی و دیگر کارشناسان فضایی گیاهانی مانند"چاودار و شاهی"در ظرف ۲۴ ساعت بارور شده‌اند و هویج، گوجه فرنگی از جمله گیاهانی هستند که قابلیت رشد و تکثیر در خاک مریخ را دارا بوده‌اند و در مجموع ۸۴۰ گلدان با ۴هزارو 200 دانه تحت کشت و بررسی قرار گرفته‌اند.

این محقق بر این باور است که خاک سیاره ی سرخ اسرارآمیز بوده و اگر پرورش گیاه در آن تحقق یابد می‌توان گفت تمامی نقاط زمین آماده ی کشت تمامی محصولات کشاورزی خواهد بود.

اکثر کارشناسان دنبال سیستم کشتی هستند که رشد سبزیجات و گیاهان را در مریخ امکان پذیر کند و نیاز تولید مواد غذایی در سیاره سرخ را فراهم آورد.

به گفته این دانشمند چالش بزرگ آنها نصب تجهیزات و پشتیبانی سیستم های گلخانه ای بر روی سیاره سرخ می باشد. دشواری های پیش روی دیگر برای کشت گیاه در مریخ، گرانش کم و نبود آب میباشد که باعث کند شدن رشد گیاهان می شود. علاوه بر این، درجه حرارت کم و نور نامناسب در مریخ از دیگر چالش های پیش رو برای دانشمندان می باشد. احتمالا برای حل مشکل

نور رسانی به گیاهان از لامپ های LED مجهز استفاده می شود که در این صورت مشکل بعدی تامین انرژی برقی در این سیاره می باشد، که برای آن نیز راه حلی پیدا خواهد شد.

با این همه پرورش غذا در مریخ سختی‌های خاص خود را دارد. اگرچه تحقیقات در ایستگاه بین المللی فضایی نشان داده است که گیاهان می‌توانند در گرانش بسیار کم رشد کنند اما دانشمندان نمی‌دانند که گرانش مریخ می‌تواند چه اثری بر روی گیاهانی که بر روی زمین رشد می‌کنند داشته باشد.

خطر بعدی خطر امواج فرابنفش خورشید است، کشاورزان مریخی با مساله امواج خطرناک خورشید مواجه خواهند شد. البته راه‌هایی برای ساخت سپرهای پوششی بر سطح مریخ وجود دارد که استفاده از آنها ضروری است اما تولید و پرورش غذا را بسیار گران می‌سازد.

در همین راستا استفاده از نسل متفاوتی از ربات‌ها كه توانایی خیره‌ كننده‌ ای در تطبیق خود با هر نوع تغییر محیطی را دارند و همچنین طراحی گروه بی‌سابقه‌ای از مواد كه قابلیت برنامه‌ریزی‌شدن را دارد، از جمله ایده‌هایی است كه هم اكنون در برخی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی جهان روی آنها كار می‌شود.

كار روی مواد الكترونیكی فوق مدرنی كه از حیث ریخت و شمایل ظاهری، دست كمی از خاك رس ندارند، یكی از پروژه‌های جالب توجه و عمدتا سری دانشمندان است كه البته هزینه‌های زیادی نیز برای آنها صرف می‌شود. این مواد می‌توانند خود را بر اساس شرایط متغیر محیطی تغییر دهند و به ساختار دیگری برسانند. چنین موادی كه البته هم اكنون روی زمین كاربرد چندانی برای آنها تصور نمی‌شود، ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود معطوف كرده است.

انسان قرار است در مریخ زندگی كند. زندگی در این سیاره به استفاده از منابع قابل اطمینان انرژی بستگی دارد كه خورشید یكی از اصلی‌ترین آنهاست. طراحی نسل جدیدی از صفحات خورشیدی با این قابلیت كه در شرایط متغیر جوی همچنان كارایی خود را حفظ كنند، یكی از برنامه‌های اصلی دانشمندانی است كه در پروژه سفر به مریخ و سكنی گزیدن در آن كار می‌كنند.

اما این ایده های مطرح شده تنها طرح هایی نیستند که برای تامین مواد غذایی بر روی مریخ مطرح شده اند. اطلاعات «مایا کوپر» دانشمند لابراتوارهای ناسا در تگزاس نشان می دهد که برای انجام یک ماموریت 5 یا 6 ساله در مریخ به حدود 3 هزار کیلوگرم غذا برای هر مسافر نیاز است.

این دانشمند در این خصوص اظهار داشت:«این یک مانع واضح برای لغو بسیاری از سناریوهای این ماموریت است. ما به روش های جدیدی نیاز داریم. اکنون در حال ارزیابی تمام احتمالات ممکن برای استفاده از یک سیستم احیا کننده زیستی هستیم که رشد گیاهان در فضا را امکانپذیر کند».

به اعتقاد این دانشمند، مشکل غذا در فضا به دست کاهو و گوجه فرنگی حل می شود! در حقیقت، این دو سبزی گیاهانی هستند که به سرعت رشد کرده و فضای کمی اشغال می کنند. همچنین کاشت این گیاهان می تواند به تامین اکسیژن لازم برای تنفس فضانوردان کمک کند.

بررسی های این پژوهشگر ناسا نشان می دهد که در مجموع 10 گیاه هستند که برای کاشت فضایی و تبدیل شدن به سبزیجات مریخی باید آزمایش شوند.

این 10 گیاه عبارتند از: اسفناج، هویج، پیاز سبز، فلفل، توت فرنگی، سبزیجات معطر، کاسنی ایتالیایی، کلم، کاهو و گوجه فرنگی.

بنابراین به نظر می رسد که در آینده باید منتظر افتتاح یک رستوران غذاهای گیاهی بر روی مریخ باشیم. باید پذیرفت كه مریخ با همه ابهت و راز و رمزی كه در خود دارد، مقصد قابل فتحی برای بشر است اما رسیدن به آن، به ابزار خاصی نیز نیاز دارد.

با تمام مسائل و مشکلات پیش رو دانشمندان بر این عقیده‌اند که پروژه سفر به مریخ و استقرار در آنجا پله پله به تحقق یافتن نزدیک‌ تر می‌شود.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: مریخ ، سیاره ای ، قابل کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.