محققان دانشگاه امیرکبیر توانستند با به کارگیری همزمان از دو نوع نانو ساختار، موفق به ساخت روکش خودترمیم شونده و ضد خش شوند.

محسن محسنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در این پروژه سعی کردیم با استفاده از فناوری نانو و به کارگیری دو نانوساختار،شاهد افزایش مقاومت در برابر خراش و قابلیت ترمیم شوندگی خش پوشش‌های خودرویی باشیم. 

وی با اشاره به مزیت های این پوشش گفت: استفاده از نانوساختارهای پلیمری و سیلیکون در تولید روکش به ویژه روکش اتومبیل، موجب افزایش ماندگاری جلوه ظاهری اولیه و طول عمر پوشش شده و کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیر صدمات سازه‌ها را به دنبال خواهد داشت.از طرفی این ساختار موجب می شود هم روکشی انعطاف پذیر داشته باشیم و هم با خواص مکانیکی قوی روبه رو شویم.

محسنی ادامه داد: در این پژوهش ابتدا تأثیر پلیمر فوق شاخه‌ای و ترکیبات سیلیکونی نانو قفسه‌ای هر کدام به‌طور جداگانه بر روی خواص مختلف پوشش آکریلیک ملامین مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه تأثیر حضور همزمان ترکیبات مذکور نیز بررسی شده است.

وی در خصوص نتایج نشان داده‌ شده بیان کرد:  وجود پلیمرها در مقادیر کم علاوه بر بهبود خواص کلی روکش ،چقرمگی پوشش را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین افزودن ترکیبات سیلیکونی قفسه‌ای منجر به افزایش مقاومت در برابر خراش و خواص مکانیکی نانوکامپوزیت می شود.

محسنی خاطرنشان کرد: اما استفاده از ترکیب مذکور در مقادیر بالا کاهش انعطاف‌پذیری و از بین رفتن قدرت ترمیم‌پذیری روکش در پی داشته است. استفاده از هر دو ترکیب به‌طور همزمان موجب شده است که روکش، مقاومت به خراش و ترمیم‌پذیری را به‌طور همزمان داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار