معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني آذربايجان غربي گفت: هفته سلامت امسال با شعار غلبه بر ديابت و حساس سازي مردم نسبت به اين بيماري خطرناك، همزمان با سراسر كشور برگزار مي شود.

رسول انتظارمهدي در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه افزود: روز هجدهم فروردين ماه به عنوان روز جهاني بهداشت نامگذاري شده است كه شعار امسال اين روز، غلبه بر ديابت انتخاب شده و برنامه هاي هفته سلامت در كشورمان نيز با همين شعار به اجرا در مي آيد.

وي اضافه كرد: در دنياي امروز بيماري هاي غيرواگير مهمترين عامل به خاطر افتادن سلامتي انسانها بوده و علاوه بر عوارض سنگين، درمان يا كنترل آنها هزينه هاي زيادي را متوجه خانواده ها مي كند در حالي كه فرهنگسازي براي پيشگيري از اين بيماري ها مي تواند بسيار كم هزينه و كم عوارض باشد.

وي با اشاره به پيش بيني اجراي برنامه هاي متنوع به مناسبت هفته سلامت در هفته اول ارديبهشت ماه امسال در استان، اظهار كرد: برنامه هاي هفته سلامت امسال همچون دو سال گذشته در آذربايجان غربي برگزار مي شود و محور اصلي آن نيز ايجاد حساسيت براي مردم، مديران و سياستگذاران در خصوص بيماري هاي غيرواگير به ويژه ديابت خواهد بود.

معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي ادامه داد: مقابله با چاقي و اضافه وزن، فرهنگسازي در راستاي كاهش استفاده از نوشابه هاي گازدار و افزايش استفاده از شير و همچنين ايجاد فرهنگ ورزش روزانه و همگاني از جمله مواردي است كه مي توان در راستاي مقابله با ديابت فراگير در جامعه به آنها توجه كرد و سعي داريم با استفاده از فرصت هفته سلامت اين موارد را مورد توجه قرار دهيم.

وجود مقدار فراوان قند در خون نيز در درازمدت به بخش‌هاي مختلف بدن آسيب مي رساند كه آسيب به قلب، رگ‌هاي خوني،‌ كليه‌ها، ‌دستگاه تناسلي و دستگاه عصبي و بينايي از آن جمله است.

بر اساس برآوردها، در سال 2008 در جهان حدود 350 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده‌اند و شيوع اين بيماري به ويژه در كشورهاي فقير و در حال توسعه در حال افزايش است.

در سال 2012 ديابت علت مرگ حدود 1.5 ميليون نفر در دنيا بوده است كه بيش از 80 درصد آن در كشورهاي فقير و در حال‌ توسعه رخ‌ داده است و برآوردها نشان مي‌دهد كه اين بيماري به هفتمين علت مرگ تا سال 2030 تبديل خواهد شد.

ديابت دو نوع يك و دو دارد كه در نوع يك، نقص توليد انسولين و در نوع 2 مقاومت پيش رونده بدن به انسولين مشهود است.

مهم ترين عامل ابتلا به ديابت نوع 2 چاقي و كم‌تحركي فرد است.

همه ساله براي روز جهاني بهداشت و هفته سلامت شعارهايي انتخاب مي شود كه از جمله آنها مي توان به ايمني غذا از مزرعه تا سفره در سال 94، يك عمر سلامت با خود مراقبتي در سال 93، فشار خون را جدي بگيريم در سال 92، سالمندي و سلامت در سال 91 و مقاومت به داروهاي ضدميكروبي در سال 90 اشاره كرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.