یک نماینده موافق بودجه گفت: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه علم از ویژگی‌های مثبت بودجه است.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در بودجه 95/تامین اعتبار برای افزایش حقوق فرهنگیانبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار مردم در مجلس که در مخالفت با بودجه 95 در صحن علنی بهارستان سخنرانی می‌کرد؛ اظهار داشت: این بودجه اولین بودجه پس از رفع تحریم‌ها و برجام است که در حوزه‌های مختلف ویژگی‌های بسیار بارز و برجسته‌ای دارد که در این مجال کوتاه ناچارم به تعدادی از آنها اشاره کنم.

وی ادامه داد: بحث شفافیت، جامعیت و در نظر گرفتن شرایط کشور از جمله تاکید بر اقتصاد مقاومتی، یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه 95 است.

نگهبان سلامی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم بودجه توجه به چگونگی تامین مالی بانکها است از جمله مواردی است که در این حوزه می‌توان به آن اشاره کرد، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از محل منابع ناشی از واگذاری سهام دولت نزد بانکها است که قطعا این افزایش سرمایه در حوزه‌های مختلف باعث رشد و توسعه خواهد شد.

وی با اشاره به توجهاتی که در بودجه سال 95 نسبت به مسئله مسکن شده است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات به جوانان برای ساخت و ساز مسکن داشتیم، شرایط بسیار خوبی در لایحه بودجه برای این مسئله پیش‌بینی شده است.

نگهبان سلامی ادامه داد: اختصاص 4.8 میلیارد دلار سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه‌های بالادستی نفت و گاز و همچنین در حوزه‌های حمل و نقل از ویژگی‌های دیگر بودجه 95 است.

این نماینده موافق بودجه سال 95، اظهار کرد: افزایش چشمگیری در بودجه عمرانی سال 95 لحاظ شده است. حدود 61 هزار میلیارد تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است که قطعا سبب رشد و توسعه کشور به ویژه تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهرستانها و استانها می‌گردد.

نگهبان سلامی در خصوص مسئله هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: این موضوع دغدغه تمامی نمایندگان مجلس بود که با کمک نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق سه دهک پر درآمد جامعه از جامعه هدف پرداخت یارانه‌ها حذف شده‌اند و درآمد حاصل از این موضوع برای دو حوزه بسیار مهم تولید و اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به توجهات به حوزه‌های خاص در بودجه سال 95، گفت: در بودجه سال 95 مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد توجه بسیار قرار گرفته است، علاوه بر این 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است که قطعا رشد و توسعه را به این بخش به ویژه در استفاده از روش‌های نوین آبیاری باز می‌گرداند.

محمود نگهبان سلامی گفت: در بودجه سال 95 این اجازه داده شده است که 50 هزار میلیارد دلار فاینانس را برای دولت می‌تواند در راستای رفع مشکل منابع مالی کشور مورد استفاده قرار دهد که قطعا کمک بسیار خوبی در رشد و توسعه کشور خواهد داشت.

وی در خصوص دغدغه نمایندگان اظهار کرد: بدهی که دولت به پیمانکاران داشت، بسیار مورد توجه نمایندگان بود که در این لایحه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی و همچنین انتظار اوراق خزانه اسلامی بابت بازپرداخت این بدهی به پیمانکاران این مشکل نیز حل شده است.

این نماینده موافق بودجه سال 95 اظهار کرد: در این بودجه توجه خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان شده است که خود موجب توسعه علم و فناوری در این حوزه می‌شود.

نگهبان سلامی در خصوص نگرانی‌های ساکنین شهرستانها در پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: این موضوع در لایحه بودجه سال 95 مورد توجه ویژه قرارگرفته است و تامین‌های لازم برای افزایش حقوق این عزیزان در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: کاهش سهم درآمدهای نفتی در کل بودجه که از 26.4 درصد در سال 94 به 25.6 درصد در لایحه بودجه سال 95 تغییر پیدا کرده است، در راستای کاهش وابستگی کشور به اقتصاد تک محصولی گامی مثبت بود.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: بودجه ، مجلس ، نفت ، پیمانکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار