مدیر تنظیم بازارنهاده ها و محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: کاهش تقاضای مردم برای خرید میوه‌های نوبرانه، تنها راه شکستن قیمت‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، جعفری با اعلام این خبر گفت: دولت برنامه های تنظیم بازاری خود را حول محور اقلام اساسی و کالاهایی که تاثیر مفیدی در سبد غذایی خانوارها دارد برنامه ریزی و تنظیم می کند.

وی افزود: در مورد اقلام نوبرانه مانند چاغاله بادام و گوجه سبز سیاست دولت خود تغییری بازار و معاملات آزاد و عدم دخالت مستقیم در فرآیند بازار است .

مدیر تنظیم بازارنهاده ها و محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ادامه داد: در مواقعی که عرضه پاسخگوی تقاضا نباشد و یا عرضه مازاد از تقاضا باشد، و منافع هر دو قشر تولید کننده و مصرف کننده با تهدید مواجه شود، دولت در قالب سیاست های کمکی و هدایتی برای تنظیم عرضه ی محصولات اساسی مانند مرغ برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده اقدام می نماید.

جعفری اظهار کرد: از آنجایی که چاغاله بادام و گوجه سبز که جزو اقلام اساسی محسوب نمی شوند و تفننی می باشند، متناسب با عرضه و مقدار تقاضا و استقبال عمومی به صورت خود کنترلی توسط بازار تنظیم می شود. بنابراین اگر قیمت این محصولات در بازار بالا می رود ناشی از این است که علی رغم عدم تاثیر این دو محصول در سلامت مردم، علاقه مندی عمومی برای مصرف این محصولات بالا رفته است.

وی در ادامه بیان کرد: میوه نوبرانه زمانی از سال وارد بازار می‌شود که محصول مشابه دیگری برای رقابت وجود ندارد و همین مسئله موجب می‌شود که تولیدکننده‌ها و واسطه‌ها از فضای موجود سوء‌استفاده کرده و محصول خود را با قیمت دلخواه روانه سبد کالای مردم کنند.

مدیر تنظیم بازارنهاده ها و محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ادامه داد: هرچه این محصولات با عطش بیشتری مواجه شود، با قیمت بالاتری روانه بازار می‌شود. از این‌رو، اگر مردم تمایلی برای خرید آن نشان ندهند کمک شایانی به شکستن قیمت می‌کنند.

جعفری با اشاره به اینکه مصرف میوه‌های کال و نوبرانه از نظر بهداشتی و تامین سلامت نیز چندان توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از شهروندان عامل گرانی میوه‌هایی مانند چغاله‌بادام و گوجه سبز را نبود نظارت از جانب دستگاه‌های دولتی می‌دانند، در‌صورتی‌که با کمی تحمل می‌توان همان محصول را در فصل عرضه و با قیمتی معقولانه خریداری کرد.


انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.