نویسنده کتاب «از نتایج سحر» مخالف هنر سفارشی نیست؛ اما معتقد است که توجه بیش از اندازه به ذائقه سفارش‌دهنده تهدیدی برای هنر انقلاب به حساب می‌آید.

محمدرضا سنگری، نویسنده و شاعر در خصوص وضعیت فعلی هنر انقلاب به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اینکه هنر خیلی سفارشی بشود، تهدیدی برای هنر انقلاب به حساب می‌آید؛ البته من مخالف هنر سفارشی نیستم. چون می‌دانم که تعداد چشمگیری از آثار ارزشمند داخلی و بین‌المللی به صورت سفارشی نوشته شده‌اند اما معتقدم اگر نگارش یک اثر سفارشی به معنای توجه بیش از اندازه به ذائقه سفارش‌دهنده باشد، ممکن است که هنرمند را از ساحت هنر دور کند.

وی افزود: اگر هنر را تجلی زیبایی‌گرایی و زیبایی‌شناسی روح انسان و هنر انقلاب را زیبایی‌گرایی در چهارچوب انقلاب اسلامی بدانیم، متوجه می‌شویم که هنر انقلاب هنری کشف و شهودی است و از زمان وقوع انقلاب اسلامی بالندگی خود را شروع کرده و در تمام عرصه‌ها حتی عرصه‌هایی که گفته می‌شود ریشه در فرهنگ غرب دارند، حضور و ظهور داشته است. به طور مثال ما در سینما، نقاشی، گرافیک، هنرهای تجسمی و هنرهای نوشتاری موفق شدیم که حتی فضاهای تازه‌ای خلق کنیم که در سال‌های پیش از وقوع انقلاب اسلامی وجود نداشتند.

این نویسنده اظهار داشت: مسیر هنر انقلاب در طول سال‌های رشد و بالندگی خود با جزر و مدها و نشیب و فرازها همراه بوده و حرکتش گاهی کند یا تند بوده و هم اکنون ما در نقطه‌ای هستیم که بیم و امیدها در حوزه هنر انقلاب زیاد است.

سنگری ادامه داد: امیدهای هنر انقلاب نسل جدیدی هستند که آثار ارزنده‌ای را خلق می‌کنند و در عین حال چند خطر نیز این هنر را تهدید می‌کند که از آن جمله می‌توان به تاثیرگذاری فرهنگ غرب بر کار هنرمندان و شیفتگی هنرمندان به عناصر غربی، توجه بیش از اندازه به اقبال اجتماعی و کم توجهی به ارزش‌ها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اهالی هنر باید مداوم خودشان را در معرض نقد قرار دهند؛ زیرا با این کار نقاط قوت و ضعف کار خود را به صورت دائم و مستمر رصد می‌کنند.

یادآور می‌شود که «هفته هنر انقلاب اسلامی» در روزهای اخیر با مراسم معرفی پرویز پرستویی بازیگر و گوینده سینما، تئاتر و تلویزیون، مجید مجیدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر، جواد افشار کارگردان تلویزیون، عبدالحمید قدیریان نقاش، طراح صحنه و مسئول دفتر مطالعات کاربردی هنر حوزه هنری هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و بهناز ضرابی‌زاده کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نویسنده کتاب «دختر شینا» آغاز شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار